Rolandingridshaya.reismee.nl

Onze eerste dag in Kenia, Nairobi

Op weg naar Nairobi. De grote weg tussen Mombassa en Nairobi is nog steeds geen volledig geasfalteerde weg. Alles rijdt dwars door elkaar en langs de kant van de weg wordt bamboe verkocht. Langs de weg zien we de eerste dieren, een wildebeast (gnoe), zebra's, enkele giraffen, struisvogels, maar ook koeien, schapen en geiten. De Masai vinden Nairobi nog steeds hun gebied en daarom zie je ze in de stad nog steeds met hun vee rondlopen. Na een tussenstop bij een groot winkelcentrum voor het inslaan van eten en drinken en lokale sim cards om te kunnen internetten trekken we naar het opvangcentrum voor jonge olifanten. Het Sheldrick wildlife Trust zorgt ervoor dat jonge olifanten niet uitsterven. Het dierenweeshuis vangt jonge dieren op die hun ouders zijn verloren. Het is dan ook een genot om te zien hoe de dieren de papfles krijgen, maar ook met elkaar spelen en elkaar nat spetteren.

Veel schooljeugd loopt hier in hun rode uniformpjes rond om te leren hoe de olifanten leven. We spotten nog een neushoorn, bavianen en een wrattenzwijn. We eten in een grote tuin en zien nog Marabu's en zwarte wauw's, maar ook nestjes van weversvogels.

In de middag bezoeken we het giraffenreservaat waar de Rothschildt Giraf gehuisvest is. Deze giraf die door uitsterven bedreigd wordt kan zich hier weer verder uitbreiden. Bijzondere eigenschap is de bijna geheel witte onderpoten. We hebben enkele giraffen vanaf hoogte kunnen voeren, waardoor je letterlijk oog in oog stond met deze prachtige dieren. Wist overigens niet dat ze een blauwe tong hebben. Na het bezoek terug in onze busjes, want het begint te druppelen. Het zal echter niet lang duren volgens lokale kenners, want ze hebben al in geen drie maanden regen meer gehad. Blijkbaar dacht moeder natuur hier anders over, want inmiddels hoost het en zijn de wegen nog nauwelijks begaanbaar.

Goed moment dus om me even terug te trekken op de kamer en dit verslagje te schrijven. De groep is vanaf dag 1 al erg leuk. We hebben een Vlaams gezin met 2 dochters uit Boechout, een gezin uit Arnhem met 2 jongens, een gezin uit Den Haag met maar liefst 4 kinderen (2 om 2) en een gezin met 3 kinderen (2 jongens en 1 meisje). Met Shaya erbij is de verdeling dus weer helemaal gelijk. De leeftijden van de kinderen variëren tussen de 7 en 18 jaar. Van de ouders kan ik het niet zeggen, want er moeten nog een opa en oma arriveren.

Hamba