Rolandingridshaya.reismee.nl

Van Athi River naar Mount Kenya

Vandaag zouden we starten met een wandeling bij Athi River, maar door de hevige regenval van afgelopen avond en nacht is dat helaas niet mogelijk. Derhalve direct door naar Mount Kenya. De wegen zijn wisselend. Soms hele stukken asfalt en dan weer hele stukken over de rode aarde. Rond Nairobi passeren we vele cement- en staalfabrieken en we zien vrachtwagens vol zand/aarde aan- en afrijden voor de wegenbouw, maar ook huizen schieten als paddestoelen uit de grond, vlak naast krottenwijken en afvalbergen. Het landschap verandert langzaam en we zien steeds meer bomen. Onderweg weer een supermarkt stop en Shaya heeft daar chocoladepasta en pindakaas gekocht. Het eten is hier heerlijk, veel rijst en gebakken aardappelen met vele soorten groente, vlees en vis. Tot nog toe veel variatie, maar Shaya houdt het bij wat rijst, worteltjes en fruit. Tussen de middag gegeten bij het Bleu Lodge hotel met een grote tuin eromheen en een paar watervallen. Lokale schooljeugd zit hier bij een speeltuintje te eten. De zon breekt eindelijk door en het wordt direct broeierig warm. Op de parkeerplaats koopt Shaya nog een stuk ananas voor 10 Keniaanse shilling, nog geen 8 eurocent.

De weg leidt ons nu langs koffieplantages, aardappelvelden, bananenbomen en suikerriet en schoolkinderen lopen eindeloze afstanden langs de weg om weer huiswaarts te keren. Geen wonder dat er zoveel goede lange afstandslopers hier vandaan komen en dat alles op hoogtes tussen 1400 en 1800 meter.

17.00 uur: De lucht wordt langzaamaan donkerder. Niet door de avond helaas. Een regenbui komt ons tegemoet, maar daar blijft het niet bij. De weg wordt 1 grote rivier, onweer dondert en flitst boven de bus en ook binnen houden we het niet droog. Inmiddels hagelt het zelfs grote hagelbollen. Uitzonderlijk.

De lodges zijn mooi. Shaya heeft een slaapplaats gevonden bij Veerle, Sanne en Myrthe. Een tweepersoonslodge met z'n vieren en veel lol. In de tuin zitten zwart/witte Colobus monkeys (franje-apen). Ze hebben enorme pluimstaarten. In de avondschemering hebben we ze toch nog kunnen fotograferen. Tijdens het diner hebben we inmiddels flink moeten onderhandelen om naar Mount Kenya te kunnen om daar te gaan wandelen. De kosten via het hotel zouden $ 207 pp moeten zijn, terwijl wij via Baobab $ 55 pp hadden doorgekregen. Doordat de lodge verder weg ligt dan de eerder geplande komen er extra transportkosten bij. Dus maar regelen met onze eigen chauffeurs die nu hun vrije dag moeten opofferen. Uiteindelijk komen we tot een redelijke deal, maar toen gingen een aantal mensen twijfelen of het wel zo mooi zou zijn. Alle charmes en overtuigingskracht dus maar weer in de strijd gegooid en uiteindelijk gaan we nu toch met 8 personen naar boven wandelen. De rest blijft in de buurt van de lodge en zal een korte ochtendwandeling doen en daarna het zwembad in duiken. Shaya kiest voor het laatste om haar knieën nog rust te geven. Wekker om 06.15 uur gezet om daarna om 07.15 uur te kunnen vertrekken. Regenkleding in ieder geval meenemen.

Nelly

Leuk om jullie berichten te lezen. Hier is het weer ook wisselvallig, hoewel we geen hagel hebben gehad.
Met groet van Ger en Nelly en niet te vergeten van Snoopy

Hamba