Rolandingridshaya.reismee.nl

Hell's Gate en Lake Naivasha

Om 8 uur vertrekken en toch weer alle bagage meenemen. We kunnen niet bij onze geweldige tenten blijven. We rijden naar Hell's gate. Samen met een gids trekken we er al wandelend op uit op zoek naar wild. Niet ver na de hoofdingang torent een vulcanische rots omhoog, de Fisher's Tower. Hier kunnen alpinisten oefenen om naar boven te klimmen, maar wij benutten de rots om de eerste klipdassen te kunnen zien.

Eerst een enkele gazelle, later veel meer. Wrattenzwijnen met een hele kolonne kleintjes achter zich aan. Uganda Kobs (een soort gazelles met puntige horens), de grants gazelles en vele Thompsons gazelles met een witte buik en zwarte streep over het lichaam. Schitterend om dwars door al deze dieren heen te kunnen lopen. Even verderop zien we zebra's maar ook parelhoenders. Giraffen zien we boven de bomen uitsteken en we wandelen er gewoon tussendoor. Uiteraard ook vele soorten vogels waaronder enkele giersoorten.

We komen aan bij Hell's Gate waar de wandeling plotseling volledig anders wordt. Van het savannegras gaan we nu afdalen in een kloof. De rivier die hier doorheen stroomt kan plotseling tot 6 meter hoogte opkomen en alles meespoelen. De zijwanden laten duidelijk de erosie van de afgelopen jaren zien. We krijgen een beetje het gevoel alsof we door Petra in Jordanië lopen, echter met een lichtere steensoort. We dalen steeds dieper de kloof in tot we denken niet meer verder te kunnen, maar schijn bedriegt. We zullen flink naar beneden moeten klauteren. Een paar minuten daarvoor liepen we met 25 man nog hand in hand langs de rand van de afgrond. Eén voor één heel voorzichtig door/langs een watervalletje naar beneden, terwijl hele schoolklassen stonden te dringen om naar beneden te gaan. Soms ging hen dat niet snel genoeg en dus sprongen ze maar naar beneden, waardoor de vangers beneden helemaal nat werden. Eenmaal beneden kwamen we langs enkele warmwaterbronnen. Deze worden momenteel gebruikt voor het opwekken van energie. We blijven in de kloof verder lopen totdat we op een gegeven moment weer flink steil omhoog moeten. Nog een kleine 10 minuten en om half 3 wacht ons een welverdiende lunch.

De lunchbox was rijkelijk gevuld met een halve kip, een tosti, een ei, cake, koekjes en fruit (banaan, sinasappel en passievrucht). Uiteraard ook iets te drinken. De dag is echter nog niet voorbij, want we gaan nu naar Lake Naivasha voor een boottocht. In 4 bootjes gaan we het water op om de natuur te verkennen. Met name veel verschillende vogels hebben we hier kunnen zien. Enkele namen: ibis, witte reiger, de zee-arend, pelikanen, aalscholvers, de long-tailed cormorant, de African Darter, de ooievaar, de Blacksmith's Plover, de Kittlitz's Plover, de schitterend gekleurde Malachite Kingfisher, de Bee-eater, een Sunbird en vele vele andere soorten. Onderweg hebben we ook nog enkele nijlpaarden in het water gezien die ook nog eens lieten zien dat ze goed konden geeuwen. Een geweldig gezicht. Verderop stappen we uit om aan de High Tea te beginnen in de tuin van Joy en George Adamson, bekend van het boek Born Free, het verhaal van Elsa de leeuwin. Deze mensen hebben zich ingezet om welpjes en jonge luipaarden op te laten groeien en weer uit te zetten in de natuur. Zij hebben deze dieren nog jarenlang gevolgd en zij werden nog steeds door hen herkend. In de theetuin bleven enkele van onze groep zitten terwijl zij de apen op bezoek kregen, terwijl de rest van de groep de film over Joy Adamson en Elsa de leeuwin gingen bekijken. Een heerlijke plek om te vertoeven in de late namiddag. Helaas moesten we om 18.00 uur weer richting onze lodges keren. Jammer genoeg iets minder gezellig en fris dan onze vorige lokatie, maar we zullen hier waarschijnlijk alleen maar zijn om te slapen. Nog even een was gedaan met koud water en dan morgen naar Lake Nakuru om de flamingo's op te zoeken.

Hamba