Rolandingridshaya.reismee.nl

Lake Nakuru

Vandaag gaan we Lake Nakuru bezoeken, maar voordat we daar naar binnen kunnen moeten we eerst nog met de hele groep langs de bank om dollars te krijgen. Eerst een tijd in de rij om Keniaanse shillingen te pinnen en daarna bij de bank omwisselen naar dollars. Helaas duurde dit vrij lang omdat ze niet genoeg dollars in de dag voorraad hadden zitten. Zodra we genoeg dollars bij elkaar hadden om de entree te kunnen betalen zijn we met onze bus vooruit gegaan om de tickets te kopen, daardoor kon de rest daarna direct naar binnen. We werden verwelkomd door enkele aapjes, maar zagen na de entree ook direct een hele groep bavianen met kleintjes. Hier kun je zo al een uur stilstaan om deze intrigerende speelse apen te zien.

Lake Nakuru National Park is een van de eerste vogelreservaten van Oost Afrika, doch herbergt ook vele andere diersoorten. Richting het meer zien we het roze kleuren van de dwergflamingo's. Niet meer de aantallen die er vroeger leefden, maar nog steeds indrukwekkend om te zien. Inmiddels zijn ook grote groepen pelikanen, ooievaars, ibissen, kleine witte reigers en lepelaars hier neergestreken. De dwergflamingo's trekken bij hoge waterstand naar andere in de buurt gelegen zilte meren, omdat zij anders nog moeilijk bij de algen kunnen, hun dagelijkse voedsel. Bovendien broeden de dwergflamingo's hier niet meer, maar in het noorden van Tanzania. Hierdoor neemt het aantal in Nakuru aanzienlijk af. De pelikanen zijn aan de andere kant weer toegenomen, omdat in het meer Tilapia is uitgezet. Deze vissoort werd hier namelijk geintroduceerd om zoveel mogelijk muskietenlarven te vernietigen. We kunnen tot redelijk dicht langs de oever lopen, maar zakken wel ver in de blubber. De chauffeur houdt de wacht om ons te alarmeren als er buffels of nijlpaarden aan komen. We rijden verder het park in, maar moeten omdraaien omdat een bus vast is komen te zitten in de modder. Dan maar een ander modderpad opzoeken. De chauffeur stopt elke keer bij groepen dieren en zet de motor uit om iedereen de gelegenheid te geven om mooie foto's te maken. Natuurlijk zien we weer veel gazelles, maar ook de zebra's zijn rijk vertegenwoordigd en er zijn ook heel veel jongen bij. Er was er zelfs een bij die nog geen twee weken oud moet zijn geweest. Hij was een hele show voor ons aan het opvoeren door wild heen en weer te rennen en te springen. We hebben hem gelijk een naam gegeven, nl. Maxim naar 1 van de kinderen in onze groep die ook altijd lekker enthousiast en onverschrokken kan rondrennen. Een stukje verder langs de waterkant liggen 2 witte neushoorns. Vrij zelfzaam om deze te zien, aangezien deze met uitsterven worden bedreigd. De witte neushoorn is echter niet wit, maar de naam is afgeleid van het Afrikaanse 'weit' dat breed betekent. Dat brede betreft dan met name de bovenlip van de neushoorn. Onze chauffeur vertelt alle details. Bovenop de neushoorns zitten 2 spechten die niet van wijken weten.

Naast de neushoorn leven grote kuddes buffels naast de eerdergenoemde flamingo's en pelikanen. We rijden weer verder totdat er druk overleg is over de intercom. We rijden in een moordend tempo over de hobbelige paden, door diepe plassen en weten dat er nu iets speciaals te zien zal zijn. De hoop is gevestigd op een leeuw of een luipaard. We krijgen zelfs nog meer dan dat. Op een boom liggen, zitten, staan en lopen maar liefst 5 leeuwen. 1 Mannetje en 4 leeuwinnen. Direct staan er 4 - 5 busjes omheen om de leeuwen vanuit verschillende hoeken te kunnen fotograferen. Het leuke was dat ze ook aktief waren en je zag ook hoe andere dieren heel alert waren en continue de leeuwen in de gaten hielden. Hoe lang we hier gestaan hebben durf in niet te zeggen, maar fascinerend was het zeker.

Tijd voor lunch nu. We rijden circa 200 meter verder naar een picknickplek om de inhoud van onze lunchboxen te verorberen. We moeten erg opletten voor de bavianen, maar we weten ook dat de leeuwen vlakbij zitten. Na 1 brul gehoord te hebben zat Annet direct bij ons in het busje met de deur dicht. Later gingen de deuren wel weer open en konden we ook nog even de benen strekken voor een toiletstop, maar altijd oppassend voor de leeuwen.

Onze dag is helemaal goed. We hebben al zo veel verschillende dieren gezien. Van al de vogelsoorten weet ik vele namen niet, 1 ervan bleek een hamerkop te zijn en ook de fish eagle was makkelijk te herkennen, maar al de kleine soorten zijn mij niet bekend. Later dus maar opzoeken in ons boek. We zien nog parelhoenders en kraanvogels en staren naar alle bomen in de hoop een luipaard te zien slapen. In het steppegras zien we nog twee jakhalzen lopen en enkele wrattenzwijnen, op de rotsen zien we klipdassen, maar nog geen luipaard. Hoog boven op een heuvel kijken we uit over het meer en zien we de vele vogels langs de oevers, maar ook de mooie v-formaties waarin de pelikanen aan komen vliegen. Een schitterend uitzichtspunt. Langzaamaan rijden we weer richting de uitgang, nog steeds op zoek naar het luipaard, maar helaas komen we het niet meer tegen. Die houden we dus nog tegoed.

suzy

hoi ingrid, roland en shaya,

wij zijn net even terug uit duitsland en vertrekken vanmiddag weer naar franktijk, dus even een kort berichtje.
Lijky me super al die mooie dieren en geluiden, daar kan je uren stil naar zitten kijken ! Alleen je laatste verhaal gelezen, de rest als ik terugkom uit frankrijk.
Geniet ervan !

Liefs, Suzy en de rest hier

biggy

ik ben ook lekker op vakantie geweest, alleen viel het weer een beetje tegen. Sedert enkele uren zit/lig ik nu weer in ´s-Gravenzande waar ik op jullie wacht. Ik heb deze keer echter geen heimwee gehad en redelijk wat gewandeld met opa-baasje (niet zo veel als thuis) en ik ben lekker verwend door de buurvrouw met snoepjes. Tommy was er ook maar we hebben niet zo veel geravot (we eorden al een dagje ouder... Poot van Biggy

Hamba