Rolandingridshaya.reismee.nl

Laatste dag Mombassa

Onze laatste dag. We moeten om 10 uur uitchecken, maar mogen nog 2 bungalows gebruiken voor onze bagage. De zon schijnt gelukkig wel vandaag. We kunnen in de laatste Keniaanse zon nog aardig verbranden. Aan het zwembad eten we een heerlijke salade en drinken we onze overgebleven fles witte wijn. Rond half 4 nog even een douche en om 4 uur klaar om te vertrekken. Helaas.......... de bus is er nog niet. Hij dacht dat hij er pas om 5 uur moest zijn. Ons 2e kleine busje is er wel. We mogen onze vlucht echter niet missen, dus snel andere dingen regelen. De bagage wordt al in het kleine busje geladen, zodat we daarmee geen tijd hoeven te verliezen. Peter en Marcel gaan mee en vertrekken alvast. Wij regelen dat we de bus van het hotel kunnen charteren, maar die kan er pas om kwart voor 5 zijn. Uiteindelijk vertrekken we toch nog 5 minuten eerder. Deze bus brengt ons tot de veerboot. Daar zullen we lopen op moeten en aan de overkant hopen we dan onze echte bus aan te treffen. Vanaf de veerboot zou het nog 2 uur rijden zijn en onze vlucht gaat om 20.15 uur. Het wordt dus krap aan. Wim deelt in de tussentijd de klachtenformulieren uit. Goede timing.

De bus van het hotel levert ons rond kwart voor 6 bij de veer af. We moeten via een politieman nog door een hek zien te komen, anders komen we niet bij het veer. Shaya geeft nog een pot Nutella aan een klein kind en in draf lopen we naar de boot. Samen met vele Kenianen worden we nu als vee op de veerboot gepropt en in grote drommen komen we van de boot af op zoek naar onze bus. Zigzaggend tussen de menigte en proberen elkaar niet uit het oog te verliezen. We zijn uiteraard een bezienswaardigheid voor de lokale bevolking. Gelukkig treffen we de bus en kunnen we onze reis naar het vliegveld vervolgen. De rest verliep heel voorspoedig. Uiteindelijk waren we nog ruim op tijd op het vliegveld. Met z'n allen nu naar Nairobi om aldaar in een drafje afscheid te nemen van onze reisleider en van Henk en Carla die de volgende dag zouden vliegen vanwegen hun latere komst en daardoor een ander retourticket. We kunnen slechts de hand schudden, want de incheckbalie voor het afleveren van onze bagage gaat over 10 minuten sluiten. Rennend door de stromende regen, wachtend voor bagagecontrole en dan ook nog langzaam inchecken levert ons uiteindelijk een nipte, maar tijdige aansluiting. We kunnen nog net wat resterende shillingen spenderen in de de lokale winkeltjes en vliegen dan uiteindelijk om 23.25 uur naar Zurich.

De volgende morgen arriveren we op tijd, maar desondanks is het haasten om ook hier op tijd bij de gate te zijn. Op 2 minuten na was de gate gesloten geweest en hadden we niet meer het vliegtuig in gekund. Alles liep dus precies op tijd en inmiddels zijn we weer bruingekleurd en een ervaring rijker thuisgekeerd. Nu wordt het tijd om alle foto's te gaan uitzoeken en selecteren. Dat wordt ook nog een hele klus.

Hamba