Rolandingridshaya.reismee.nl

Reportage van de BBC

Vandaag nog maar 1 kooi met brulapen te verzorgen en er komt weer een nieuwe bij met kleine groene papegaaitjes, 1 grote rode (een Macaw) en een Toekan. Weer ander voedsel dus. Tevens moeten de hokken (net als op dinsdag) met chloor gereinigd worden.

Na het ontbijt (voor het eerst broodjes) gaan we weer door met klusjes. Vandaag was ik de handdoeken uit waarin de baby aapjes geslapen en ..... gepoept hebben. Oftewel een beetje hetzelfde als luiers uitwassen in vroeger tijden. Op een gegeven moment horen we weer een harde roep vanuit de jungle: "FRUITRUN"!! Dat betekent dat je op dat moment alles uit je handen laat vallen en direct naar boven gaat om fruit en groenten op te halen. Telkens een paar honderd meter op en neer met zware kratten en balen. We hebben de dinsdag en vrijdag al bestempeld als fitnessday, want na 1 keer lopen ben je al doorweekt van het zweet. Afhankelijk van je eigen tempo loop je ongeveer 5 tot 6 keer met een gewicht van ca. 50 kilo op en neer. Goede oefening dus!

Tijdens de lunch wordt ons gevraagd om na te denken over verbetering van de website van Arcas. Ook dat soort werkzaamheden moeten dus verricht worden. Alejandro is helemaal trots als hij ons vertelt dat de BBC tussen 16 september en 8 oktober opnames komt maken bij Arcas. Arcas is namelijk 1 van de weinige projecten ter wereld waar geprobeerd wordt de dieren uiteindelijk weer in het wild uit te zetten. Dat vergt ook van de vrijwilligers wel het nodige. Veel dieren zijn namelijk in aanraking geweest met mensen. De gewoontes die ze daar geleerd hebben moeten dus weer afgeleerd worden. Dat betekent dat je niet tegen de dieren moet praten of ze mag aanhalen, laat staan knuffelen, hoe graag je dat ook zou willen met sommige van deze dieren. Als we dat toch zouden doen bestaat de kans dat ze nooit meer in het wild uitgezet kunnen worden. Alles voor het goede doel dus en hen zoveel mogelijk bij je weg houden.

Vanmiddag hebben Dafna en ik uitgebreid kunnen fotograferen in onze kooien. Shaya kon haar zelfgevangen vis (in totaal maar liefst 8 stuks) voeren aan de otter. Met 1 duik onder water had hij gelijk twee vissen te pakken. Hij is zo slim om met de voorpoten de vis op de grond beet te houden met de kop naar beneden. Hij begint dan bij de staart, zodat de vis hem niet meer kan bijten (want ze hebben wel tanden).

Na de laatste shift (die meestal rond 15.00 uur eindigt) hebben we weer tijd voor ontspanning. We maken een klein wandelingetje buiten het park en zien hoe de lokale bevolking hier leeft. Een klein schooltje ziet er nog wel degelijk uit, maar als je de huizen eromheen ziet zijn het slechts takkenbossen die aan elkaar geknoopt zijn. Er lopen wel veel kinderen rond die met elkaar spelen. Een stukje verderop is een hacienda. Een klein huisje waar wat snacks en te drinken verkocht wordt en tevens de woonkamer van de familie is. We drinken er wat en betalen voor een flesje frisdrank nog geen 20 eurocent. Ongelooflijk! In de huiskamer lopen de kippen met kuikens samen met de hond des huizes rond. Alles is open, geen deuren, geen ramen, alleen muren en een rieten dak.

In Flores en Santa Elena (waar het vliegveld is) zijn de huizen beter, maar ook daar heel basic en geen warm water.

Morgen gaan we naar Tikal. We zitten dan in een hotel en mogelijk hebben we dan wel een douche met warm water.

yola (commundo)

Ik blijf genieten van jullie uitgebreide verhalen en ongebreidelde inzet. Het verhaal over verschillende intenties van vrijwilligers ken ik... gewoon lekker jullie gang blijven gaan en dat lees ik ook. Grappig ik ben 12 jaar gelden bij Arcas Peten geweest en het voelt nog steeds hetzelfde. Que te vaya bien en geniet ook van de prachtige cultuur/natuur in Tikal en Yaxa

ellen michiels

Volgens mij krijgen jullie weinig slaap en is het hard werken. Maar wel een waanzinnige mooie ervaring.

Suzy

Zo'n blog is denk ik de beste reclame voor nieuwe vrijwilligers ! Wat een mooie ervaring ! Liefs, Suzy

josan(commundo)

Heel mooi om jullie belevingen te lezen en fijn dat jullie erg genieten en ontdekken. veel plezier nog in de komende anderhalve week.

oreede@ziggo.nl

geweldig wat jullie doen mooi hoor ik ben trots op jullie !

Hamba