Rolandingridshaya.reismee.nl

Bezoek aan Tikal

Vandaag gaan we naar Tikal, een oude Maya vesting midden in het oerwoud. We zullen daar ook blijven slapen, dus onze dagrugzakjes gaan mee. Maar voordat we vertrekken gaan we eerst de dieren nog voederen en de hokken schoonmaken. Shaya probeert de baby krokodillen te vangen. Ze zijn ca. 20 cm groot. Gisteren werden er weer 9 nieuwe binnengebracht, die nog kleiner zijn. Ze zijn 3 of 4 dagen oud. Tevens kwam er een nieuwe Margay binnen. Een kleintje ook weer. Het lijkt net een kleine kat, maar dan met hele scherpe tanden.

Na het ontbijt ligt de boot om 09.00 uur al op ons te wachten. Carlos brengt ons naar de overkant van het 37 vierkante km grote meer. Na nog even gewacht te hebben worden we netjes om 09.30 uur opgepikt voor ons prive transport naar Tikal. De weg is goed te berijden. Er geldt een maximum snelheid van 40 km/uur, maar onze chauffeur rijdt over de 90. Af en toe even afremmen voor de hobbels in de weg en dan weer snel verder.

Onderweg stoppen we bij El Remate. Bij restaurant El Muelle kunnen we heerlijk zwemmen in het meer of in het zwembad en achteraf hebben we daar heerlijk geluncht. We voelen ons na het zwemmen weer helemaal herboren en schoon. De zon heeft z´n werk ook goed gedaan, want in no time zijn we alle drie flink verkleurd. Tussendoor moesten we onze spullen nog wel even in veiligheid brengen want het begon weer flink te regenen. Gelukkig is een tropische regenbui ook snel weer over, hoewel je boven het water het onweer nog lang blijft horen.

El Remate is een heel klein dorpje, maar de oever van de rivier is geweldig mooi met een steiger die het water in loopt met aan het eind een rieten huisje. Heel idyllisch om te zien.

Na de lunch door naar Tikal, waar we morgen om 4 uur zullen starten met onze toer bij zonsopgang. Onze bungalow is groot en op het moment dat ik dit aan het schrijven ben zijn de twee hangmatten voor onze bungalow volop in gebruik. Roland slaapt heerlijk en Shaya luistert naar haar muziek. Heerlijk relaxen dus.

We verkennen al een klein stukje van het terrein en zien al vele dieren. Helaas kunnen we ze niet allemaal thuisbrengen. Sommige dieren zullen we in Europa wel nooit te zien krijgen, zelfs niet in een dierentuin.

We proberen aan het eind van de middag nog even te internetten, maar na drie mislukte pogingen geven we het maar op. Mijn blog van de afgelopen dagen zal dus nog even op zich moeten laten wachten, evenals foto´s en video´s.

Hamba