Rolandingridshaya.reismee.nl

Het lokale leven van Antigua

Om 6 uur lopen we al door de straten van Antigua. De wegen zijn enkel kasseien en de huizen zijn slechts 1 niveau hoog (gelijkvloers) en allemaal roze, blauw of geel gekleurd. De bekende foto van Antigua (de boog boven de kasseien straat en gekleurde huizen met op de achtergrond de vulkaan) wordt ook door ons gemaakt. Het ochtendlicht is schitterend op de vele kleuren. Er is nog niemand te bekennen hier, maar dat komt omdat dit het toeristische deel is. We trekken dus richting de lokale markt. De meeste winkeltjes zijn nog gesloten of worden net geopend, maar als we wat verder doorlopen komen we op de groente- en fruitmarkt. Daar is al volop bedrijvigheid en achter dit terrein rijden de 'Chickenbusses' af en aan. Dit zijn de lokale bussen in de vorm van de oude Amerikaanse High School bussen, maar dan versierd met allerlei verschillende schreeuwende kleuren en allerhande kermisverlichting erop.

Uit de bussen stappen allerlei mensen die naar de markt gaan, maar ook vele scholieren die in schooluniform en rugzakje richting school lopen. Het is op dit moment pas 7 uur en een drukte van jewelste. De bedrijvigheid en de kleurenpracht zijn schitterend om te aanschouwen en je voelt je hier veel minder de toerist dan in het centrum. Geen mensen die continu iets aan je willen verkopen.

Om 8 uur is het tijd om onze shuttlebus weer te nemen richting Lago Atitlan. Het mooie van deze busjes is dat ze je bij je hotel komen ophalen. Het is dus altijd weer afwachten of ze je niet vergeten zijn, maar het komt uiteindelijk allemaal goed. Doordat ze bij verschillende hotels gasten ophalen kan het namelijk nog wel eens iets uitlopen, maar het systeem is ideaal. Je hoeft tenminste niet met zware rugzakken naar een centraal punt te lopen.

De rit naar Lago Atitlan duurt ongeveer 2,5 uur. We rijden naar het plaatsje Panajachel, alwaar we de boot nemen naar San Marcos la Laguna. Langs het meer rijzen twee enorme vulkanen op. De openbare bootdienst gaat langs allerlei kleine dorpjes langs het meer, maar ook langs verschillende hotels die aan het water liggen. De lokale bevolking maakt graag gebruik van deze bootdienst. Ze zitten overdekt, terwijl wij, de toeristen, voor op de boot zitten om zoveel mogelijk zon te voelen.

Ons hotel, of eerder gezegd Posada, is een heerlijke plek. Er zijn slechts 3 ruime kamers met open vide en als je aankomt mag je kiezen welke kamer je wilt. Voor de kamer staat een bankje, een luie stoel en hangstoel en er is enorm veel groen om je heen.

Het dorpje zelf is heel klein en heeft alleen maar kleine smalle paadjes waarlangs hotels, restaurantjes en winkeltjes te vinden zijn. Het is allemaal heel gemoedelijk hier. Dat is ook de reden dat hier veel mensen naar toe trekken voor enige vorm van spiritualiteit. Voor mij niet, maar wel een heerlijk boek om de middag door te brengen.

Hamba