Rolandingridshaya.reismee.nl

Aardbeving in Chichicastenango

Dreunend in ons bed worden we wakker. Alles gaat heen en weer. Het is 4 uur 's nachts en er rijdt niet toevallig een zware vrachtwagen voorbij. We zijn getuige van een heuse aardbeving. Shaya heeft wel iets in de gaten, maar we moeten vooral stil zijn, want ze wil slapen. Dat doen we dus maar. De volgende ochtend dus volop hilariteit als ze beseft wat er gebeurd is. Onze laatste dag is inmiddels een feit. Morgen vertrekken we weer naar Nederland, hoewel er hier nog zoveel meer te zien is.

In het ochtendgloren bezoeken we de lokale markt van Chichicastenango. Elk stukje straat wordt benut en de lokale bevolding komt van heinde en verre. Ieder in de eigen traditionele kledij. Op de trappen voor de kerk worden bloemen verkocht om te offeren, wierook en vuurtjes op de treden en op de rest van de markt alles wat je je maar voor kunt stellen. Niet alleen nieuw, maar ook 2e, 3e of zelfs 10e hands.

Langzaamaan zien we wat toeristen verschijnen, maar niet in de aantallen die we verwacht hadden. Om 13.30 uur worden we door onze chauffeur opgehaald bij ons hotel. Hij kan echter niet voor komen rijden, omdat alles afgesloten is door de markt. We zullen dus dwars over de markt moeten met al onze spullen. Gelukkig hebben we rugzakken en geen reistassen of koffers. In ruim 2 uur rijden we weer naar Antigua. De lucht wordt steeds dreigender en als we onderweg het Lago Atitlan passeren is er niets van te zien. Het hele dal is gevuld met wolken. Zo erg hebben we het deze vakantie nog niet meegemaakt. Uiteindelijk barst het onweer en de regen weer los en blijft het de rest van de dag en avond somber, hoewel het tussendoor toch ook nog droge periodes kent. Het is duidelijk .... het mooie weer is voorbij en onze vakantie ook.

In ons hotel herschikken we onze rugzakken en trekken er dan nog op uit. Ook hier weer naar de lokale markt geweest, omdat je dan toch het meest onder de bevolking bent. De laatste zinnen in het Spaans en uiteraard overal op afdingen. Ook dat is onderdeel van deze cultuur. Jammer dat ze dat in Nederland bijna niet kennen :-).

Erwin

Hoi Ingrid

Nogmaals, heel leuk om alles vanuit Nederland een beetje mee te kunnen maken ... al is een aardbeving wel even schrikken natuurlijk

Een goede reis naar huis, we komen elkaar vast nog weleens tegen

Groeten Erwin (en Emma)

Hamba