Rolandingridshaya.reismee.nl

Nog een volle dag reizen om op de plaats van bestemming te komen

Kuala Lumpur - Padang AK405 13.25 uur

Padang - Harau vallei

Met een treintje gaan we op de luchthaven van Kuala Lumpur van KLIA2 naar KLIA1 om onze baggage op te halen. Dit duurt meer dan een uur, waarna we de KLIA-express weer pakken naar KLIA2, alwaar de vertrekhal is. We hebben nog redelijk wat tijd te overbruggen, dus gaan we maar eerst wat eten. De vermoeidheid begint al aardig toe te slaan. Nog even slenteren langs wat winkeltjes en dan onze bagage wee inleveren. We zoeken nog een koffietentje op om wakker te blijven, maar eenmaal aan boord van het vliegtuig gingen bij ons de luiken dicht. We hebben niet eens meer gemerkt dat we opstegen. Een klein uurtje slaap om daarna in Padang te arriveren.

Het is bewolkt en duidelijk te zien dat het flink geregend heeft, maar de temperatuur is wel direct erg hoog. Het is 13.38 uur lokale tijd. We lopen naar de paspoortcontrole om daar ons visum te regelen .... dachten we. Voor zowel Belgie als Nederland blijkt het dus niet meer nodig om een visum te regelen bij een verblijf korter dan 30 dagen. We halen dus snel onze baggage op om aan ons avontuur te beginnen. Helaas ...., we moesten eerst nog allerlei formulieren invullen om aan te geven dat we niets in te voeren hadden. Nog even een toiletstop en uiteindelijk konden we als allerlaatsten naar buiten, maar niet nadat eerst nog gecheckt was of we wel onze eigen bagage hadden meegenomen.

Buiten ontmoetten we Morris, onze gids. We pinnen eerst wat lokale valuta en zijn gelijk miljonairs. Met een 11-persoons busje gaan we samen met onze gids en chauffeur (Judi) op pad. We moeten nog zo'n 3,5 uur rijden naar onze eerste bestemming in de Harau vallei. Het is echter suikerfeest de komende dagen en iedereen bezoekt familie. Auto's en alles wat daar voor door moet gaan zitten stampensvol en de wegen staan in beide richtingen volledig vast. Daar tussendoor krioelen honderden scooters. Een ritje van 3,5 uur werd er 1 van 7,5 uur. Gebroken komen we rond 23.00 uur in het aardedonker aan. Er is echter wel een schitterende sterrenhemel, dus dat belooft mooi weer voor morgen.

We hebben twee basic huisjes van bamboe tot onze beschikking. En met basic bedoel ik dan dat er een bed staat met een klamboe, alles is verder helemaal open, salamandertjes lopen overal rond, het toilet moet met een emmertje doorgespoeld worden en met hetzelfde emmertje pak je water uit een groot betonnen basin om jezelf te wassen. Na een reis van 33 uur gaan we nu eerst maar lekker slapen.

Hamba