Rolandingridshaya.reismee.nl

Heel veel Orang Oetangs

Bukit Lawang

Wat hebben we genoten vandaag. Vroeg op, want om 7 uur trekken we de jungle al in. Eerst langzaam wandelend over nog redelijk geciviliseerde paden, maar al snel worden de paadjes steeds smaller. We hebben geluk, want al heel snel zien we een Orang Oetang moeder met haar kleintje. Omdat deze dieren heel goed weten dat wij eten bij ons hebben komen ze steeds dichterbij. Via allerlei lianen proberen ze de dichtstbijzijnde boom te vinden om naar beneden te komen en een banaantje in ontvangst te nemen. Deze dieren leven solitair, dus een groep zal je nooit zien. De kleintjes blijven tot hun zevende jaar bij de moeder en trekken er dan op uit. We vervolgen door de dichte jungle en even later ontdekken we de Thomas Leaf monkeys in de toppen van de bomen. Dit zijn de funky apen, met een kuifje op hun kop en erg lange staarten. Achter ons loopt een mannetjes baviaan die even stoer wil doen. We lopen dwars door de jungle, kleine glibberpaadjes, hangend aan de lianen om overeind te blijven, maar alles voor het vinden van de apen.

Een heerlijke fruittafel (op een plastic vloerkleedje op de grond) onderbreekt onze tocht even. Ananas, passievruchten, mandarijnen, twee soorten watermeloen en banaantjes worden verorberd. Ondertussen zijn we onze tocht weer vervolgd en we zien werkelijk de ene na de andere Orang Oetang. Allemaal even geweldig om te zien en we mogen hen ook zelf te eten geven. De Orang Oetang pakt mijn hand vast als steunpunt om met zijn andere hand een stukje mandarijn te pakken. Ze vindt het zo gezellig dat ze niet meer los wil laten. Wat een schitterende dieren. Zes uur lang trekken we de jungle door om te mogen genieten van deze dieren. We hebben echt geluk dat we er zo veel zien, want gisteren, toen het regende, kwamen ze niet te voorschijn. Ook de longtail makaken en Thomas Leaf monkeys laten zich veelvuldig zien. Op de grond is het modderig, liggen vele boomwortels en lianen en lopen vele termieten. Sommige mieren hier zijn wel 1,5 cm lang. We steken een riviertje over en klimmen weer over de gladde stronken naar boven. Een andere groep toeristen probeert ook even te rusten en fruit te eten, maar worden verstoord door het bezoek van zowel een Orang Oetang als een baviaan, die beiden ook trek lijken te hebben. Alles wordt snel weer in de rugzak weggestopt.

Na een schitterende tocht met een hoge luchtvochtigheid eindigen we aan de rand van de rivier, alwaar we een heerlijke lunch krijgen aangeboden. Lange broek uit, sandalen aan en dan stroomafwaarts de rivier af op rubber banden. De camera en kleding wordt in plastic tassen verpakt en vastgebonden op onze tube. In 20 minuten varen we naar beneden tussen de stroomversnellingen door. We arriveren weer bij ons hotel en kunnen heerlijk nagenieten van deze schitterende tocht en de mooie foto's.

Hamba