Rolandingridshaya.reismee.nl

Tsunami museum, Galle en Yala East National Park

Vandaag is een Nationale Boeddhistische feestdag. Veel winkels zijn gesloten en gezinnen trekken er vandaag massaal op uit. We rijden door de drukte eerst naar Telwatta. Hier bezoeken we het Tsunami museum. Stel je hier niet te veel van voor qua lokatie en gebouw. Een paar tentachtige optrekjes herbergen vele foto's van de tsunami van 26 december 2004. De beelden zijn echter wel indrukwekkend. Er hangen foto's tussen van mensen die de meer dan 10 meter hoge vloedgolf hebben gefotografeerd en die het daarna waarschijnlijk niet meer hebben kunnnen navertellen. In Sri Lanka zijn er meer dan 50.000 doden te betreuren geweest en nog eens 40.000 zijn vermist. De foto's en verhalen zijn schrijnend en ook de kuststrook is sindsdien aardig veranderd. Grote hopen rotsblokken dienen nu als buffer voor de zee, oude, voorheen vooraanstaande woningen, zijn nu verlaten en daarnaast staan spiksplinternieuwe hotels te wachten op hun gasten.

We vervolgen onze reis naar Galle in het zuidwesten van Sri Lanka, waar we het fort bezoeken dat door de Portugezen gebouwd is en later in handen kwam van de Nederlandse VOC. We maken een wandeling over de vestingmuren. Door een inschattingsfout van onze chauffeur hebben we hier slechts 20 minuten voor, want daarna moeten we al weer door richting Yala East National Park. De rit is nog redelijk lang (2 uur) en het park sluit om 18.00 uur We moeten dus nog flink doorrijden. De wegen zijn echter druk, mede als gevolg van de nationale feestdag. Geen snelwegen, maar gewone 2-baanswegen met langs de kant van de weg stalletjes. Verder enorm veel tuk-tuks op de weg volgeladen met families op weg naar alle festiviteiten. Onderweg springen ze in de rivier om schoon en rein te kunnen verschijnen bij de stupa. Een mooi tafereel om te zien. Zeep en shampoo bubbelen op de stroom van de rivier mee.

We arriveren uiteindelijk rond 16 uur in Tissamaharama, ergens in the middle of nowhere. Ver in de bush bush vinden we ons hotel dat in een oase van rust ligt. Een verborgen paradijsje. We kunnen echter nog niet van onze bungalow genieten, want we gaan gelijk door op jeepsafari naar het Yala National Park. We stappen over op een grote jeep, die aan de achterzijde 6 verhoogde zitplaatsen heeft, drie rechts en 3 links. Genoeg plek dus voor ons drieën en onze gids. De zijkanten zijn geheel open, een prima uitgangspositie dus om mooie foto's te kunnen maken.

Yala National Park is 1 van de grootste natuurparken in Sri Lanka en kent voornamelijk lage begroeiing, maar is tevens gelegen aan zee, waardoor er ook duinlandschap aanwezig is. We rijden op de typische roodgekleurde aardewegen en hoeven niet lang te rijden alvorens we de eerste kudde olifanten een meertje in zien lopen. Waterbuffels, everzwijnen en pauwen zien we in overvloed, maar ook enkele aapjes, krokodillen en herten laten zich makkelijk zien. Vele vogelsoorten waaronder de kievit, lepelaar, marabou, ijsvogel,bijeneter en vele andere kleurrijke soorten zijn hier te spotten.

Een olifantenkudde is het niet eens met onze aanwezigheid en ramt 1 van de andere jeeps onder luid getrompetter. Een mooi gezicht, maar wellicht minder aangenaam voor de inzittenden van die jeep. In dit gebied leven ook luipaarden en lippenberen. Helaas hebben we die niet kunnen spotten. Na zonsondergang vertrekken we weer voldaan uit het park. Het blijft toch iedere keer weer fascinerend om deel uit te mogen maken van dit mooie dierenrijk.

F.Michiels

Het blijft fascinerend om de dieren in hun natuurlijke omgeving te mogen bewonderen. Geniet maar.

Jose

Mooi land hè .ik zou zo weer gaan

Hamba