Rolandingridshaya.reismee.nl

Een schitterende plek midden in het regenwoud

Zoals in alle hotels starten we het ontbijt met een verse fruitjuice en koffie of thee. Daarna volgt steevast een uitgebreide sortering aan fruit en daarna de keuze uit verschillende soorten eigerechten. Tot slot volgt dan nog een grote stapel toast met jam of kaas. Het eten hier in Sri Lanka is overigens steeds erg uitgebreid en veel. Tot nu toe kregen we elke keer een 5-gangenmenu aangeboden, maar tegen de tijd dat we onze soep en salade op hadden zaten we vaak al vol. Een beetje maat houden kunnen ze hier blijkbaar nog niet.

We gaan weer op pad voor een ritje van ca. 4 uur. We rijden steeds meer de bergen in en de wegen worden smaller en kronkeliger. Het tempo zakt aardig, want hier moet steeds voorzichtiger gereden worden. Om ons heen is het geheel groen. Veel bamboe, varens en theeplantages aan de ene kant en afgekalfde wanden door de hevige regenval van nee afgelopen maand aan de andere kant. Er zijn nog veel resten te zien van de recente aardverschuivingen en modderlawine. Het kan hier flink spoken en we bevinden ons inmiddels midden in het regenwoud. Over een stukje van 35 km doen we 1 uur en 25 minuten. Het laatste stukje van de route is heel onherbergzaam. De weg is erg smal, hooguit voor 1 auto, loopt heel steil omhoog en is zonder 4x4 niet begaanbaar. Maar ... de rit is zeker de moeite waard. We belanden uiteindelijk bij Jansen's bungalow. Ze hebben hier slechts 3 kamers, maar de ligging is paradijselijk. Midden in het regenwoud, ver van de beschaafde wereld verscholen, kijk je uit op het regenwoud en de theeplantages. We worden uiterst vriendelijk ontvangen en krijgen direct de sleutel van onze kamer. Niet dat we daar lang zitten, want de natuurnodigt (ondanks het natte weer) enorm uit om foto's te van maken. Een fikse regenbui doet er nog eens een schepje bovenop. We voelen ons thuis in het tropisch regenwoud van Sinharaja.

De rest van de dag is het enorm nat geweest. Geen weer om erop uit te trekken dus. Onze wandeling wordt verplaatst naar morgenochtend. De kans dat we dan meer zien is veel groter. Nu zien we slechts bloedzuigers rondkronkelen en hele dikke duizendpoten. Het verblijf wordt ons zo aangenaam mogelijk gemaakt door de 3 Sri Lankezen die het guesthouse runnen. Het eten is heerlijk en wordt elke keer weer als een feestje gepresenteerd. Tegen 9 uur is het eindelijk gestopt met regenen. Nu maar hopen dat het morgenochtend een beetje droog blijft.

astrid

klinkt als Rotterdam, heb vanmorgen lopen soppen in mijn walking boots, vrije keuze het bos rook heerlijk en wonder boven wonder geen mens te zien..

Hamba