Rolandingridshaya.reismee.nl

De bergen in richting Ella

Het ontbijt begint goed. Er staat een grote taart klaar voor de Zweedse jongen die jarig is. Uiteraard wordt deze gedeeld met de andere gasten. Voordat we vertrekken worden we door de eigenaar uitgenodigd om het oude landhuis te bekijken. Een ietwat vervallen, maar schitterend groot huis met hoge kamers tot wel 3,5 m, vloeren die van binnen naar buiten doorlopen op de overdekte veranda, die rond het gehele huis loopt. Binnen hangen portretfoto's van zijn grootvader en vader en in de grote eetkamer zittenzijn moeder van 89 en een tante te ontbijten. De vitrinekasten staan vol met antiek servies, zoals Delfts blauw en Boerenbont. Tussen ons door lopen de honden in en uit. Mochten we ooit nog eens terugkeren naar Sri Lanka, dan is dit zeker een plaats waar we terug zullen komen. Eenvoudig, maar enorm gastvrij.

Via Nuwara Elia, waar we morgen met de trein naar toe gaan, rijden we naar Ella. Onderweg is het uitzicht schitterend, op de theeplantages staan arbeiders te werken in de regen. De plantages zien er goed verzorgd uit en telkens mooi vormgegeven door de paadjes die er tussendoor lopen. We rijden langs vele "estates" waar de thee wordt verwerkt en arbeiders hun woningen hebben. Ondertussen trekt de nevel op uit het dal en wordt een waterig zonnetje zichtbaar. De temperatuur was gezakt naar 18 graden, maar binnen no time was het weer 29 graden. Tegen de tijd dat we in Ella arriveren is het weer droog.

Ella is een bergdorpen op ca. 1.100 m hoogte. De hoofdstraat bestaat uit allemaal restaurantjes en barretjes. Alle hotels liggen net iets buiten het centrum. Wij zitten in het Flower Garden hotel. Onze kamer ligt uitgehouwen in een rots en we hebben een groot terras met wijds uitzicht op de bergen. We verkennen het dorpje en gaan na de lunch op pad naar little Adam's Peak. Een korte wandeling naar de top van de berg, waar we een geweldig uitzicht hebben. Onderweg plukkken vrouwen theeblaadjes of sprokkelen hout, de kinderen spelen een potje volleybal. Het pad naar boven is eenvoudig, slechts de meer dan driehonderd traptreden aan het eind zijn wat vermoeiender. In totaal zijn we ongeveer 1,5 uur op pad geweest en tegen zonsondergang keren we terug bij ons hotel. Deze keer hebben we maar binnen gegeten, want het koelt hier iets meer af dan de voorgaande dagen. Bij terugkomst op de kamer hadden we een extra kamergenoot gekregen, die een gat in de lucht sprong toen ie ons zag. Een klein kikkertje had onze badkamer ontdekt en vond dat wel een aangename plek om te vertoeven. We hebben hem daar maar laten zitten.

Hamba