Rolandingridshaya.reismee.nl

Back to the eighties

Back to the 80's. Het begint al in de auto wanneer we onderweg zijn naar Kandy. Uit de radio klinkt veelal muziek uit de 80-er jaren. We rijden door de bergen langs vele theeplantages en watervallen. Bij de Ramboda Waterfalls stoppen we nog even om 400 m naar beneden te wandelen. We lopen langs een tuintje dat letterlijk de "beergarden" genoemd kan worden. Daar waar wij buxushaagjes neerzetten als afscheiding hebben zij allemaal lege bierblikjes gebruikt en half ingegraven naast elkaar neergezet. Na deze tussenstop rijden we door naar de Glenloch theefabriek en -plantages. Als we het dan toch hebben over "back to the 80's", dan roept dit vele sweet memories op van mijn allereerste baan bij Van Nelle. Zodra we binnen zijn komt de natzoete geur van thee op ons af. Zo herkenbaar, maar toch al meer dan 28 jaar geleden toen ik daar vertrok. Een jongedame vertelt ons alles over de theebladerenn en welke delen daarvan gebruikt worden voor de witte, groene of zwarte thee. De goedkoopste soort wordt nog eens gefermenteerd. Het drogingsproces van de blaadjes gebeurt in grote bakken met een soort fohn eronder. Daarna gaat het in een grote tank waar de bladeren worden verhit en daarna worden vermalen. Afhankelijk van de grootte en kleur wordt het daarna nog verder uitgesorteerd, zodat een onderscheid gemaakt kan worden tussen de lichtere en zwaardere theesoorten. Uiteraard proberen we alle varianten ook nog even uit om ieders persoonlijke voorkeur te kunnen bepalen.

Op de plantage zelf wordt ons getoond hoe de blaadjes geplukt worden. Er wordt telkens een takje van 5 blaadjes afgeplukt. Het bovenste steeltje van het takje wordt gebruikt voor de witte thee. Het eerste blaadje daarna (klein) wordt gebruikt voor de groene theevariant, terwijl de rest gebruikt wordt voor de productie van black tea. Met een mand op de rug en een daaraan verbonden band over het hoofd worden de theeblaadjes geplukt door de pluksters. Vandaag was het schitterend weer, maar de afgelopen dagen hebben we deze mensen ook in de stromende regen zien werken. Terugkijkend op mijn periode bij Van Nelle kan ik toch wel stellen dat deze fabrieken nog veel te ontwikkelen hebben, alvorens ze tot hetzelfde niveau zijn gekomen als Van Nelle in de jaren 80. Het was echter wel leuk om e.e.a. nog een keer vanaf de bron te kunnen aanschouwen.

In de middag bereiken we Kandy. Een grote stad waar de verkeersdrukte enorm is. Overal lopen schoolkinderen in tweetalen in de rij in witte kleding. De meisjes allemaal in een jurkje, de jongens met een witte lange broek, overhemd en bordeauxrode stropdas. De stad is tevens een pelgrimsoord voor Boeddhisten, waardoor we vele oranje gewaden zien. Zelfs redelijk jonge kinderen zijn hier in de leer. In het midden van de stad ligt een groot meer dat zorgt voor een zekere rust. Aan dit meer ligt ons hotel. Een wit koloniaal pand met ruime kamers en authentieke houten vloeren. Onze kamer heeft een mooi uitzicht deels op het meer. De ramen kunnen echter niet geopend worden, omdat we anders het risico lopen dat apen onze bagage komen doorzoeken op voedsel.

Aan de overkant van het meer ligt de "Tempel van de tand" die we overmorgen zullen bezoeken. De rest van de middag gebruiken we om heerlijk te slenterendoor de stad.

Astrid

Ben haast jarig en hou van thee. Weet dat je miet mag vragen maar stel je voor dat ik vergeslagen wordtttttt.

Hamba