Rolandingridshaya.reismee.nl

Sightseeing door Kandy

Ook vandaag genieten we weer van het heerlijke ontbijtbuffet in Hotel Suisse. De keuze is enorm groot en het is iedere keer weer lastig om te kiezen. Mocht je smaak er desondanks niet tussen zitten dan kan je altijd nog naar de corner "live cooking" waar ze iets klaarmaken geheel naar je eigen smaak. De wafels zijn overigens heerlijk daar. Wil je 's avonds eeen uitgebreide keuze aan desserts, ook dan moet je bij dit hotel zijn. Verschillende taarten, cakes, pudding, mousses, trifjes en fruit kun je hier allemaal vinden. En heb je aan 1 bordje niet genoeg, dan loop je toch gewoon nog een keer. Dat wordt weer flink aftrainen na de vakantie.

Vandaag staat in het teken van sightseeing door Kandy. We starten bij de belangrijkste tempel van het land, de tempel van de tand. De naam is ingegeven doordat hier een tand van Boeddha ligt opgeslagen. Het is zondag en de lokale bevolking trekt massaal naar de tempel. Allemaal geheel gehuld in witte kledij. Ook wij hebben ons daar zoveel mogelijk op aangepast. Zoveel mogelijk wit, schouders bedekt en lange broek aan (snel over de short aan natuurlijk), zodat er geen knieen meer zichtbaar zijn. Iedereen komt hier ook weer offers brengen, veelal bloemmen, maar ook voedsel. In lange rijen schuifelt men door de tempel om een offer te kunnen brengen bij de tand. De tempel staat overigens midden in het voormalige koninklijke paleis. In een afzonderlijke ruimte zijn tevens foto's te zien van de ravage die in 1998 door bomaanvallen van de Tamiltijgers is aangericht. Bijna 65% van het complex was verwoest. Inmiddels is alles weer gerestaureerd, maar vele details zijn helaas verloren gegaan.

In elk hoekje van de tempel zitten mensen te bidden. Langzaamaan schuifelen we weer op onze blote voeten naar buiten en halen onze schoenen op. Na geheel in het reine te zijn gekomen is het nu weer tijd om te zondigen en waar doe je dat beter dan op de markt. Shaya scoort nog een leuke "olifantenbroek" en "shortje" voor een totaalbedrag van nog geen 7 euro. Op deze manier willen we nog wel vaker zondigen. De middag brengen we verder door in de Peradeniya botanische tuinen. Dit park is meer dan 60 ha groot en is een plek waar de families massaal naar toe trekken om lekker te picknicken en ontspannen. Stelletjes zoeken wat meer afgelegen plekjes op. Het park is schitterend aangelegd met verschillende soorten tuinen. Zo is er een orchideeentuin, kruidentuin, varenbos, bloementuin, maar ook grote open grasvelden en mooie lanen met exotische boomsoorten. In de toppen van de metershoge bomen wonen hele vleermuisgezinnen en op de grasvelden voetballen de honden mee met de kinderen. Een heerlijke plek om onder het genot van een kop thee onbezorgd alles gade te slaan.

's Avonds genieten we weer volop van het uitgebreide buffet en kunnen we ook nog de legendarische zege van Federer op Wimbledon volgen.

Hamba