Rolandingridshaya.reismee.nl

Dambulla rotstempels en Ritigala klooster

Het is na 3 nachten Kandy weer tijd om verder te reizen. We gaan op weg naar Sigiriya. Onderweg stoppen we bij een kruidentuin, waar we een uitgebreide toelichting krijgen op de medicinale werking van allerhande natuurlijke kruiden en specerijen. De bekendere soorten zijn de aloe vera een citronella plant, maar b.v. ook peper, rode ananas en vanille hebben hun heilzame werking. We worden na afloop nog verrast door een nekmassage en gaan volledig ontspannen weer door naar onze volgende bestemming.

We bezoeken 1 van de Unesco Werelderfgoederen, de Dambulla rotstempels. De oudste rotstempel dateert van de 1e eeuw voor Christus, terwijl de jongste nog maar 100 jaar oud is. De tempels staan vol met Boeddhabeelden, maar het meest fraaie zijn de rotsen die van onder tot boven volledig volgeschilderd zijn met mooie fresco's.

De 5 tempels zijn uit een granieten rots gehakt, die hoog boven Dambulla stad uittorent. Het uitzicht is hier schitterend. Ook hier hebben we weer op blote voeten moeten lopen om binnen te mogen komen. Een ritueel dat we inmiddels al wel kennen, dus vaak gaan de slippertjes mee. Tot slot gaan we naar Ritigala. We worden weer opgehaald met een jeep om vervolgens diep de bossen in te rijden. Het is even zoeken, want zelfs de ingehuurde chauffeur voor dit uitstapjeweet niet exact de weg. Met een noodgang rijden we over de boswegen om nog op tijd te zijn om het park in te gaan. Nog net op tijd kunnen we naar binnen. Op onze slippertjes lopen we over lange trappen en bospaadjes omhoog. In onze veronderstelling naar het klooster. We hebben niet voor niets weer een lange broek en slippers meegenomen. De route omhoog is echter lang en onderweg wordt ons langzaamaan duidelijk dat we naar een boskloostercomplex wandelen, een raadselachtige vondst waar in de 9e eeuw monniken midden in de jungle woonden tussen de apen die er momenteel nog wel wonen. Een schitterende afgelegen omgeving in ieder geval, waar nog niet veel toerisme te bekennen is. De vondsten laten nog duidelijk resten zien van een badplaats en bibliotheek, maar ook een ouderwets hurktoilet. Voldaan keren we weer terug naar het hotel, waar we nog even van ons terras kunnen genieten.

Hamba