Schitterende opgravingen in Pollonaruwa en vele olifanten in Minneriya N.P.

We naderen al weer bijna het einde van onze rondreis door Sri Lanka. Nog 2 dagen hier in Sigiriya en dan nog afkikken in Colombo alvorens we naar de Malediven gaan. De laatste paar dagen proberen we dus nog zoveel mogelijk te zien. Vandaag betekent dat dat we Polonnaruwa gaan verkennen en vanmiddag bij de olifanten op bezoek gaan in het Minneriya National Park.

Voordat we op onze eerste bestemming zijn rijden we eerst weer een uur. Eenmaal bij de gate moeten we nog een half uur rondrijden om onze gids te zoeken. Die rijdt met ons mee om ons wegwijs te maken op het omvangrijke complex. Later zien we dat we hier ook fietsen hadden kunnen huren, wat natuurlijk nog veel leuker was geweest dan van het ene complex naar het andere te rijden met de auto. Wellicht een tip voor al degenen die ons nog richting Sri Lanka zullen volgen. Sowieso leuker om het eea zelf uit te zoeken dan een gids mee te krijgen die je toch nauwelijks kunt verstaan. De ruines van Pollonaruwa liggen wijd verspreid en zijn goed bewaard gebleven. Het gedeelte waar het Royal Palace heeft gestaan toont nu nog resten van een 3 etages hoog gebouw. Het gebouw zou echter 7 verdiepingen geteld hebben. Het geheel is ommuurd met een 11 m brede vestingmuur. Even verderop ligt de oude raadkamer. Hier konden aan weerszijden 9 ministers plaatsnemen. Door de vele zuilen konden zij echter nooit direct de koning zien. Wilden zij hem spreken, dan moesten ze eerst opstaan en naar voren lopen, zodat ze de koning direct konden aanspreken. Het koninklijk paleis kende bovendien een theater, baden en ontvangstruimtes. De toegang tot ieder complex werd gekenmerkt door een halve maansteen, rijkelijk gedecoreerd met dwergen, leeuwen en olifanten. Ieder symbool heeft weer een eigen betekenis. In het midden vind je altijd de lotusbloem. We ontdekken Hindoeistische tempelruines, maar ook een 52 m hoge stenen stupa. De koningen van dit complex waren allen Boeddhistisch, maar om oorlog met de Indiers te voorkomen trouwden zij vaak met een hindoeistische Indische prinses. Beide tempelsoorten moesten dus aanwezig zijn, hoewel het Boeddhisme ruimschoots overheerst. Overal zijn Boeddhabeelden te vinden, evenals in de rotsen waar de beelden uitgehouwen zijn. Hoewel het bezoek veel te kort was om alles te kunnen bbewonderen vertrekken we anderhalf uur later om richting Minneriya te rijden. De lunch brengen we door op een plek die je nooit zelf gevonden zou hebben. Langs de grote doorgaande weg stoppen we en lopen tussen een paar kleine winkeltjes door over een smal aardepad naar achter. Na een 150-tal meter ligt een gezellig restaurantje verscholen onder de palmbladeren. Een heerlijke plek om even af te koelen na de verzengende hitte van vanmorgen.

Na de lunch stappen we weer in een open safarijeep op weg naar Minneriya. Het park beslaat ca. 30 km2, overwegend bebossing. De olifanten hebben daar flink huisgehouden tussen de bamboebossen, maar ze laten zich nog niet zien. Dat gebeurt pas als we bij het meer zijn. De olifanten komen massaal samen bij dit meer. De kudde heeft vele babyolifantjes die spartelen door de modder, maar anderen ook letterlijk proberen pootje te haken met hun slurven. Het is een mooi spektakel om te zien hoe ze met elkaar spelen en de slurven om elkaar heen draaien. Veel andere dieren (behalve enkele watervogels en roofvogels) zijn echter niet te vinden in dit park. Om nog wat meer soorten te kunnen spotten besluiten we daarom nog een extra safari in te plannen, 2 uuur verder noordwaarts. Dat betekent echter wel om 4 uur 's morgens vertrekken. Nu de luiken dus vroeg dicht.....