Rolandingridshaya.reismee.nl

Laatste dag in Sri Lanka

Een relaxte dag vandaag. Niets moet en alles mag. We starten met een wandeling langs Galle Face Green, een stukje groen een strand langs de kust met overal stalletjes. De meeste zijn nog gesloten. Langs het oude parlementsgebouw wandelen we langs het World Trade Center en het Old Dutch Hospital. Tegenwoordig zijn hier vele restaurantjes en theehuizen gevestigd. Oud een nieuw wisselen zich in het gebied rondom het Colombo fort af. Het WTC steekt met twee torens hoog boven alles uit en tekent zich mooi af tegen gebouwen als het rode Cargills warenhuis en het Grand Oriental Hotel uit koloniale tijden. Na de St. Peter’s Churchill is de weg verder afgesloten. Hier is tegenwoordig het hoofdkwartier van de politie gevestigd. We zullen dus terug moeten lopen om het grote witte presidentiële paleis heen. Dit ligt midden in het fort en is zwaar beveiligd. Ook dit is weer het gevolg van aanslagen die in 1996 hebben plaatsgevonden door de Tamiltijgers bij de Central Bank, vlak naast het paleis.

Met een tuk-tuk reizen we weer een stukje verder. De chauffeur brengt ons naar het centrale busstation in de wijk Pettah. De straten zijn chaotisch, kleurrijk en gezellig. In iedere straat wordt weer andere handelswaar aangeboden. Een hele straat waar lampen en electronicaketen wordt verkocht, de volgende straat levert weer enkel riemen en tassen en weer een volgende straat alleen textiel. Tussendoor zien we de indrukwekkende rood-wit gekleurde Jami-ik-Alfarmoskee en de kleurrijke Old Kathiresan hindoetempel met haar typische drukke afbeeldingen. De hoofdwegen worden afgewisseld met smalle straatjes waar behalve voetgangers nog slechts tuk-tuks komen en handkarren waarop verkoopwaar wordt aangeboden. We slenteren op ons gemak door de straatjes en tikken nog een paar mooie bergschoenen op de kop tegen Sri Lankese prijzen. Heel weinig dus ?.

Met de tuk-tuk trekken we daarna weer verder zuidwaarts om nog een bezoekje te brengen aan Liberty Plaza, een groot winkelcentrum. Met kortingen tot 70% weten we ook hier in de Nike shop een mooi broekje voor Shaya te scoren. Bepakt en bezakt keren we weer terug naar het hotel om nog lekker te genieten van het zwembad.

astrid

We hebben nu nog wat regen maar wordt beter, dus is het minder erg dat je weer thuis komt, toch?

Hamba