Rolandingridshaya.reismee.nl

Lege hotels aan het strand

Na een goed ontbijt ontmoeten we om 7.30 uur onze gids in de lobby. We blijken dus dagelijks de beschikking te hebben over een gids die meefietst en de route weet en een chauffeur die met een busje achter ons rijdt met onze bagage. We rijden eerst met het busje Bangkok uit alvorens we op onze fietsen stappen. We stoppen bij een tempel alwaar de fietsen uitgeladen worden.

Stoere mountainbikes met banden van wel 8 cm breedte. In de bus nog twee extra frames en 4 wielen. Mochten we pech hebben, dan is dat snel vervangen. Maar met die dikte van banden kan ik me nauwelijks voorstellen dat we lek rijden.

De eerste dag staat er een ritje van 48 km op het programma. Een rustige start dus, alhoewel de hitte en vooral de luchtvochtigheid het zeker niet makkelijk maken. In combinatie met de vermoeidheid van de vlucht is het mooi om mee te beginnen. De route voert ons eerst door industriegebied en later langs de kust naar het zuiden, richting Rayong. Het verbaast ons dat er zelfs fietsstroken zijn langs de weg. De weg is redelijk vlak en af en toe wat vals plat.

De lunch brengen we door bij een lokaal strandtentje en de ingekochte ananas en watermeloen wordt met veel smaak verorberd. Het is heerlijk om even een zeewindje te voelen, dan lijkt het in ieder geval iets koeler dan 37 graden. Na de lunch is het nog slechts een uurtje fietsen en zit het er al weer op. Douchen, kleding uitspoelen en lekker uitrusten op het terras met een welverdiend drankje en later langs het zwembad.

De avond brengen we weer door in een lokaal strandtentje, waar de garnalen, kreeften en zeebaarzen nog vers in het bassin liggen. Een echt familiebedrijf, waar oma de scepter zwaait vanaf haar stoeltje. Het is overigens het enige tentje waar het druk is. Alle hotels zijn ook leeg, omdat het laagseizoen is. Slechts dit weekend zullen de Thai massaal uitrukken naar het strand om de verjaardag van de koning te vieren. Iedereen is al gekleed in het geel, de lievelingskleur van de koning.

Jose

Genietse.