Rolandingridshaya.reismee.nl

Voor het eerst onze regenjacks aan

Voor het eerst tijdens deze vakantie vertrekken we met onze regenjacks aan. De fietsbril gaat af, want met regen zie je dan alleen maar de waas van druppels. Het is regenseizoen in Cambodja en aangezien we in een meer bergachtig gebied zitten merken we dat flink.

Gelukkig is de route vandaag over asfaltwegen, hetgeen een heel stuk sneller gaat dan de afgelopen dagen. Met m’n knal oranje regenjack ben ik in ieder geval niet over het hoofd te zien.

De fietstocht gaat vandaag van Sihanoukville naar Kampot, een oud Frans koloniale stad aan de westkust van Cambodja. We fietsen voorbij vissersdorpen, waar vrouwen onderweg de oesters schoonmaken, langs moslimdorpen en smederijen.

De omgeving verandert van strandgebied naar berggebied. We rijden langs het Bokor Mountain National Park, waar nog wat wilde dieren te vinden zijn. De bergen zijn grotendeels gehuld in de mist. Gedurende een uur of 1,5 kunnen we redelijk doorrijden met slechts wat lichte regen. We gaan weer heel wat stukken vals plat omhoog, maar hebben het gewoon niet eens meer in de gaten. We moeten alleen continu opletten voor de grote kuilen in de weg en de langsrijdende vrachtwagens die ons flink nat kunnen maken als ze door de plassen rijden, of gewoon door het opspattende water van de weg. Het laatste uur komt de regen helaas weer wat harder naar beneden. Ondanks de regen zijn we al snel op onze bestemming. We steken een grote rivier over via de fietsbrug en rijden dan nog een stukje langs de rivier alvorens we ons hotel bereiken. De afstand van een kleine 60 km ging wel erg makkelijk vandaag.

Omdat we nog de hele middag voor ons hebben besluiten we er nog op uit te trekken richting de lokale markt en aan de oever van de rivier.

Hamba