Rolandingridshaya.reismee.nl

De bruisende stad Can Tho

De eerste volle dag in Vietnam brengen we door in de Mekong delta. We vertrekken uit Chau Doc en zullen vanavond in Can Tho aankomen. Een afstand die we niet geheel per fiets zullen afleggen. We zullen een stuk van 340 km afleggen met onze bus. In de ochtend fietsen we in ieder geval wel. We rijden veel over smalle dijkjes, met overal water. In vele opzichten lijkt Vietnam op Nederland als het gaat om het reguleren van water. Dit hele land leeft van het water. Zo ver als je kunt zien staat het land onder water. Later in het jaar zal dit weer grond voor rijst worden. We passeren schitterende vlaktes vol met roze waterlelies. Zowel geopend als in knop een schitterende bloem en ik kom er achter dat de vrucht van deze bloem vaak in gedroogde vorm voorkomt in onze kerststukjes.

Onderweg worden eenden weer van het ene stukje land over de weg geleid naar een ander stukje land om dit weer schoon te eten. Het blijft een schitterend schouwspel om die waggelende bende achter elkaar aan te zien hobbelen.

We rijden in zuidelijke richting, evenwijdig aan de Cambodjaanse grens. Hier is tijdens de periode van de Rode Khmer ook flink gevochten en zijn veel slachtoffers gevallen. Ook hier horen we weer de meest gruwelijke verhalen over de killing fields in Vietnam deze keer. We bezoeken één van deze killing fields en het museum. Ook hier weer veel foto’s van vluchtende, gemartelde en overleden mensen. De praktijken die de Rode Khmer er op na hield in Cambodja werden ook hier onverkort toegepast. We zien schedeltjes van kinderen van 0-2 jaar bij elkaar opgestapeld liggen en per leeftijdsgroep zie je de aantallen verder oplopen. De bevolking in dit gebied voelt zich nog steeds Khmer (Cambodjaans), hoewel ze de Vietnamese nationaliteit hebben. In het verleden is dit gebied ook jarenlang Cambodjaans geweest.

Na de lunchbreak rijden we in zo’n 4,5 uur naar Can Tho. We snappen nu weer waarom fietsen zoveel leuker is dan in een busje zitten. Uiteindelijk arriveren we in Can Tho waar we in een hotel zitten met schitterend uitzicht op de Mekong rivier. We hebben echt een super uitzicht vanaf de 9e etage. We douchen snel en gaan nog even de bruisende stad proeven. Het is de 5e grootste stad van Vietnam en trekt enorm veel toeristen, niet alleen vanuit het buitenland, maar ook van Vietnamezen zelf. We sluiten de dag af in een restaurant aan de Mekong rivier. Onze gids heeft een mooi plekje voor ons gereserveerd op de vlonder die boven de rivier uitsteekt. Echt een schitterende plek.

Hamba