Rolandingridshaya.reismee.nl

Laatste dag van de fietsreis

Onze georganiseerde fietstocht zit er na vandaag op. De laatste 50 km, want zoveel zullen we vandaag fietsen, van Travinh naar Ho Chi Minh City of in de volksmond Saigon. De Vietnamezen verkiezen de laatste naam.

De tocht van vandaag gaat weer grotendeels door het achterland, over de kleine paadjes, afgewisseld met modderpoelen. We beginnen ons al aardig thuis te voelen in de blubber en onze stuurmanskunsten zijn ongekend. Als je maar niet te veel druk zet en dus in een lage versnelling er doorheen rijdt. We moeten namelijk een beetje schoon blijven, want deze fietskleding moet straks ongewassen in de koffer.

Bij een lokaal tentje aan de rivier drinken we nog een heerlijk kopje thee, met een vleugje pandanblad. We hebben hier een geweldig uitzicht op de brug die we straks over zullen steken. Deze brug over de Mekong rivier is 1,5 km lang en gaat lekker steil omhoog. We vervolgen onze route en beklimmen de brug. Een brug waarvoor tolgeld betaald moet worden, behalve voor fietsers en scooters. We gaan vrij gemakkelijk in een hoog tempo omhoog, maar wat nog veel leuker is, dat we in een noodgang ook weer naar beneden konden. Op de snelweg net zo hard als de auto’s is toch wel een heerlijk gevoel. De kilometers gaan erg snel vandaag. Zeker als je weet dat dit de laatste van je vakantie zijn. Wellicht dat we morgen nog een tripje plannen in Bangkok, maar dat is nog niet zeker.

De laatste 15 km gaan over een wel heel erg slechte weg. Overal staat water en over de volle breedte van de weg zitten diepe kuilen. Erg voorzichtig rijden dus. De omgeving echter is weer schitterend. We rijden tussen de palmen, varens en kokosvelden. In deze provincie, met als bijnaam Coconut Island, worden de kokosnoten volledig ontleed en elk deeltje wel weer gebruikt voor verschillende doeleinden. Het is echter een ontzettend arbeidsintensief proces.

We sluiten de tocht af bij een lokaal koffietentje, waar we gebruik mogen maken van de douche bij de mensen thuis. Het is ongelooflijk hoe gastvrij de mensen weer zijn. Met schone kleding stappen we in de bus om richting de luchthaven te rijden voor onze vlucht naar Bangkok vanavond. Voordat we daar arriveren nemen we nog uitgebreid de tijd om nog even te lunchen, we hebben toch nog tijd genoeg. Op het laatste stukje in de bus worden nog mailadressen uitgewisseld, zodat we de foto’s van onze gids kunnen ontvangen. We hebben weer vele momenten om op terug te kijken.

F.Michiels

Einde van een mooie reis. Alvast goede reis terug.

Gerda

Goede terugreis.