Rolandingridshaya.reismee.nl

Masai Mara National Park

Vroeg uit de veren om eerst een bezoek te brengen aan een Masai dorp. We gaan hun dorp binnen door het hek van takkenbossen en komen op een grote binnenplaats waar de koeien 's nachts overnachten. Dit hele veld ligt vol met koeienvlaaien en de kinderen spelen er lustig op los. Ze pakken de vlaaien met hun handen op, rollen het door de aarde en maken er grote plakaten van. De eerste beginselen voor een junior architect bij de Masai, aangezien hun huisjes nog allemaal gemaakt zijn van leem/koeienvlaaien. De vliegen vinden makkelijk hun weg naar de huizen. Binnen zijn de cirkelvormige huizen heel erg klein en donker. Er is een nis om te slapen, bedekt met een koeienhuid als matras, een hele kleine nis waar ze de baby kunnen verstoppen als er een leeuw of luipaard binnen komt wandelen en een nis voor de kalfjes, om er zker van te zijn dat moeder koe 's morgens melk heeft. Melk, bloed en vlees zijn de standaard ingrediënten van hun dagelijkse voedsel. Met name het bloed drinken van de koeien maakt de Kenianen krachtig en slank. Zou het nu dan toch bewezen zijn dat zij bloeddoping gebruiken?

We zien hen nog dansen en springen en gaan hun lokale winkeltjes bekijken voor de broodnodige souvenirs. Shaya koopt een masker van een giraf en een zebra en een armbandje. Na een korte bushstop vertrekken we in de busjes om weer een hele dag wild te spotten. Ook vandaag hebben we weer veel geluk. Een leeuwenfamilie van maar liefst negen stuks treffen we onder een boom, 3 cheetahs totaal uitgeteld en af en toe het hoofd heffend, hele kuddes olifanten met kleintjes. Moeder komt nog op ons af omdat we te dichtbij komen. Duizenden gnoes, hartebeesten en topi's verplaatsen zich over de steppe en een hyenafamilie laat zich af en toe zien achter de bosjes. De struisvogels lopen voor onze bus langs en kijken nog eens arrogant achterom. In de rivier ontwaren we de eerste krokodil en er vlak naast poedelen de hippo's. Groot en klein vermaken zich enorm in het koele water, want het is inmiddels behoorlijk warm geworden. Ook andere dieren hebben hier last van. We komen weer enkele leeuwen tegen die enorm liggen te hijgen. De gnoes verzamelen zich onder de spaarzame bomen om een beetje schaduw te kunnen pakken en langs en in de rivier zoeken zebra's en gnoes verkoeling, maar zijn ze wel enorm waakzaam voor de leeuwen. Uiteraard zien we ook kleinere soorten. De kleine gazelles zie je overal, maar we komen ook enkele gestreepte mongooses tegen (een soort stokstaartjes). Als speciale vogels weet ik in ieder geval de 'trap' te herinneren (een soort kleine struisvogel met een hele ranke hals en spitse kop) en de 'scharrelaar'. Dit is een schitterend blauw gekleurde vogel. Met name als hij vliegt is deze vogel schitterend.

De lunch wordt genoten midden op de steppe, nadat één van de busjes eerst nog een rondje rond een bosje heeft gereden om ons te verzekeren dat er geen leeuwen of hyena's meelunchen. Op een groot kleed spreiden we onze picknick uit en genieten van het schitterende uitzicht over de eindeloze vlakte. Tot een uur of vier in de middag blijven we rondtoeren, om na een tankstop uiteindelijk weer bij ons tentenkamp uit te komen. De apen zijn alweer aanwezig, maar bij ons viel in ieder geval niets meer te halen. Om 18 uur massaal onder de douche, want de volgende dagen zullen we die moeten ontberen. Straks om 19 uur nog even de batterij van de camera aan de generator bij de bar leggen, zodat we voldoende energie hebben om de komende dagen door te komen.

Hamba