Rolandingridshaya.reismee.nl

Tijd voor alle inentingen

Ondanks de grote groep vrijwilligers gaat het deze morgen best goed. Normaal gesproken loop je elkaar in de weg, maar we weten ons aardig te redden.

Na anderhalve week hebben we al allerhande klusjes gedaan, maar vandaag was het toch weer speciaal. De twee basins van de krokodillen moesten schoongemaakt worden. Het zijn 2 kooien naast elkaar, die met elkaar in verbinding staan. De ruimtes zijn ieder ca. 4 vierkante meter, waarvan het basin al 2 vierkante meter in beslag neemt. Eerst moeten de krokodillen en schildpadden het water uit. Dit doen we met een bezem. Als 1 bak leeg is kan de plug eruit en stroomt het water weg. Nu de tweede bak, alle beesten eruit en dan met emmers het water eruit halen, want de bak is verstopt. Het water gaat dan met emmers naar het naastgelegen hok om daar weg te gooien. We komen al aardig op de bodem als we merken dat er nog 2 krokodillen in zitten. Dus weer eerst de bezem pakken en ze eruit vegen. De kleinste is het lastigst, want hij bijt continu in de bezem en vlucht telkens weer het water in. Uiteindelijk zijn ze dan toch allemaal uit het water en kan het schrobben beginnen. Ondertussen liggen onze vrienden roerloos aan de kant te kijken. Daarna weer vullen met water, maar bij terugkomst mis ik er 1. Na enig zoeken blijkt hij naar de andere kant gegaan te zijn.

Ondertussen worden alle apen uit hun kooien gehaald om een aantal medicijnen en inentingen toegediend te krijgen. Ze krijgen in ieder geval vitamines en een ontwormingskuur. Het is een hele operatie om ze te vangen en we moeten zoveel mogelijk uit de buurt blijven. Als ze namelijk ontsnappen kunnen ze gevaarlijk zijn en bijten. Terwijl we met de krokodillen bezig waren hoorden we opeens een heel erg gekrijs van de papegaaien en 2 tellen later zien we een aap voorbij rennen met Alejandro er achteraan met een net. Hij weet de aap weer te vangen en de hele operatie gaat zo weer verder. Onze twee baby-spidermonkeys zullen vandaag ook verplaatst worden naar de grote kooi, waar er al 8 zitten. In plaats van 3 kooien zullen we er dus nog maar twee hoeven te doen.

De apen slapen na de injecties eerst hun roes uit in een afzonderlijke kooi. Er wordt volop gefilmd en vele plaatjes worden geschoten. Uiteindelijk mag ik de apen 's middags weer loslaten in hun eigen kooi.

f.michiels

Weer genoten van alle avonturen. Ik blijf het uiterst knap vinden wat jullie daar doen. Goed werk en doe zo voort !

yola (commundo)

Sorry dat ik zonder te vragen een stukje van jullie dagboek in de nieuwsbrief heb gezet van Commundo maar ik genoot er zo van dan ik het graag met anderen wilde delen. Vanochtend is mijn dag ook weer goed begonnen met het lezen van jullie belevenissen. Echt gaaf. Ga zo door en later veel plezier met jullie reis door het bijzondere Guatemala.

hans

Allemaal spannende gebeurtenissen lees ik. Kan nu pas reageren met wifi. Vermoedelijk zijn jullie nu aan het rondtoeren en uitrusten. Mooi land met nog veel natuur, jammer dat er een dergelijke opvang nodig is en goed dat jullie (shaya voorop) je zo willen "opofferen". Iets dergelijks starten in capelle?

Hamba