Rolandingridshaya.reismee.nl

Bij lokale familie slapen op het platteland

Het is een goede dag om de hoofdstad te verlaten. Doordat iedereen vrij is (het is zondag), is er niet al te veel verkeer op de weg. Toch gaan we eerst een klein stukje met de bus, zodat we de highway straks zoveel mogelijk kunnen vermijden. Eenmaal op de fiets is het weer voornamelijk rode kleiweg. Deze is echter zo droog dat we iedere keer in een stofwolk belanden als er een auto voorbij komt. We hebben een enorm sterke tegenwind. We rijden naar het westen van het land richting Kirirom. Het landschap verandert snel. Allereerst zien we de vlakke rijstvelden, later palmbomen met daartussen rijstvelden en langzaamaan beginnen de bergen zich zichtbaar te maken.

Veel grond wordt hier te koop aangeboden. 5x20 m voor $1.700, of 5x25 m voor $2.000. Tussendoor grote kleding- of schoenenfabrieken. We naderen de bergen en de lucht wordt steeds donkerder. We houden het gelukkig droog. We hebben inmiddels al weer 60 km gefietst en stappen weer in de bus om nog ruim 2 uur verder te rijden. Eerst lunchen we nog heerlijk met kikker op het menu. We rijden naar onze homestay die onderdeel uitmaakt van een ecotoerist coöperatie. Het project is opgezet om mensen kennis te laten maken met het leven op het platteland. Dit is een extra inkomstenbron om ervoor te zorgen dat er geen bomen meer gekapt worden in de jungle en dat er zelfs nieuwe bomen worden aangeplant. We slapen in 1 van de huizen van een boerenfamilie. Beneden (onder het huis) vindt alles plaats. Daar staat ook de televisie. Alles buiten. Boven is een overdekte ruimte met daarin een aantal matrassen. Erboven hangen een paar klamboes om ons nog enigszins te beschermen tegen de muggen. Op het terrein lopen kippen, kuikentjes en honden, waaronder zelfs een puppy. Een douche is er niet, maar wel een apart gebouwtje waar we wat water over ons heen kunnen scheppen om het ergste zand van ons af te spoelen. Kleding uitwassen zit er vandaag dus niet in en WiFi is er uiteraard ook niet. Gelukkig waren we voorbereid en hadden we alles zoveel mogelijk opgeladen in Phnom Penh.

De avond zal niet lang duren. Na het diner is het snel donker en zullen we snel ons matje opzoeken. Deze keer geen airco.

Harold

Eco, goed bezig!