Rolandingridshaya.reismee.nl

Naar Karatu en bezoek Ngorongoro krater

Never a dull moment. Ondanks het feit dat het een reisdag is gebeurt er nog genoeg. Op weg naar de Ngorongorokrater vandaag. We passeren nog een hele familie leeuwen. Ze zijn duidelijk op jacht. Ze lopen met drie uitwaaierend vooruit, de rest volgt langzaam of zit op uitkijk. De mannetjes zitten achteraan, want zij zijn slechte jagers. Door hun manen zijn ze zwaarder en minder snel. We kunnen het spektakel echter niet langer bewonderen, want we moeten door. Bij de uitgang van de Serengetie stoppen we voor het uitchecken en tevens toegang van het Ngorongorogebied. Er staat ook nog een andere groep Nederlanders te wachten. Het blijkt de groep van Sawadee te zijn, waarmee Alex en Marina Tramper reizen. We hebben nog even samen foto's gemaakt en toen weer verder. Wellicht dat we hen later nog een keer tegenkomen.

Na nog ruim een uur rijden staan we bovenaan de krater van Ngorongoro. Het waait er hard en de wind is ijzig koud. We hebben een mooi uitzicht over de krater, met een grote witte massa in het midden. Later zien we dat dit de damp is van het water wat daar ligt. Er zijn niet zo heel erg veel dieren en de krater is veel groter dan je zou verwachten. In principe ziet het er hetzelfde uit als een grote vlakte, maar dan omgeven door bergen. We zien nog wel een jakhals, enkele leeuwen en twee cheetahs. Ik heb nog wel foto's kunnen maken, maar m'n camera begint kuren te vertonen. Waarschijnlijk stof dat ofwel in de lens ofwel in de camera zit. We komen geheel stoffig, met haar als touw op de campsite aan. De douches blijken koud te zijn, maar er blijkt een zwembad te zijn bij de naast gelegen lodges, dus snel erin springen om even schoon te worden. Al snel blijkt echter dat we moeten betalen voor het zwembad. 1 Minuut in het water dan $10 betalen. Ongelooflijke uitbuiting van de toeristen dus. We lopen dus weg zonder te betalen. Achteraf kwam de manager naar ons toe, compleet over de rooie. We moesten betalen, of van de camping vertrekken. Onderhandelen dus. Uiteindelijk hebben we met 25 man 75 dollar betaald, maar dan wel met de afspraak dat we de volgende dag ook mochten zwemmen. Uiteindelijk dus maar 1,5 dollar per persoon per dag.

Hamba