Rolandingridshaya.reismee.nl

Tarangire

De laatste week is alweer begonnen. Wat gaat het allemaal weer snel. Vandaag ook de laatste gamedrive. We rijden vandaag van Karatu naar Tarangire. Eerst in Karatu geld pinnen dat we later weer kunnen wisselen in dollars. Bij sommigen lopen de bedragen tot in de miljoenen. 2.200 Tanzaniaanse shilling is namelijk slechts 1 euro.

Onderweg leidt een verkeerde inhaalmanoevre nog tot een aanrijding, maar geen nood......, vol gas en gewoon doorrijden. Schijnt hier heel normaal gevonden te worden, hoewel de tierende geluiden en opgeheven handen van de chauffeur achter ons ons iets anders deden vermoeden. Bij Lake Manyara stoppen we nog even voor een uitkijkpunt en zien dan ook gelijk dat de auto flink beschadigd is. Het lijkt onze chauffeur niet echt te deren. We rijden naar Mto Wa Bu, een dorpje op weg naar Tarangire. We lopen langs wat lokale winkeltjes, over de markt en Shaya koopt nog een grote tas met de Big Five erop. Een wandelingetje van zo'n 1,5 km brengt ons naar het wisselkantoor, maar de weg er naar toe geeft een mooi beeld van het dagelijks leven. Alles is geconcentreerd langs de weg. Op het land wordt druk gewerkt en onder een boom vlecht een vrouw het haar van een andere vrouw. In een lokaal winkeltje wordt voor het eerst wijn gekocht voor vanavond op de campsite. We rijden door naar Tarangire, waar we op de campsite lunchen. De lunchbox wordt steeds minder. Een paar cakejes, kaakjes en een banaan is hetgeen we nog krijgen. Met z'n allen zetten we de tenten op. Het wordt nu echt teamwork, helaas is het al weer de laatste kampeerplaats. Nog even snel mijn lens op de camera verwisselen en we gaan weer op pad naar Tarangire National Park. Bij de ingang worden onze auto's bespoten met een bepaald middel dat de Tse Tse vlieg moet afschrikken. Eenmaal in het park zien we een heel ander landschap dan we in alle andere parken hebben gezien. De Baobabboom overheerst hier het landschap. Overal zie je deze vreemde boom staan. Het is een hele brede boom en de takken lijken net wortels. Het lijkt erop alsof deze boom onderste boven is neergezet. Er loopt een rivier door het gebied waar alle dieren naar toe trekken. We zien de olifanten poedelen, de buffels komen aangesneld, maar houden gepaste afstand. Zebra's blijven slechts kort en ook een giraf doet moeite om met gespreide poten bij het water te komen. Dit alles wordt natuurlijk op de gevoelige plaat vastgelegd. Het landschap is overweldigend en de apen tussen de gazelles blijven boeiend, met name de kleine aapjes die onder hun moeder hangen, of er bovenop gaan zitten. Een kale boom herbergt een vijftal gieren, die afwachten tot zij hun prooi kunnen weghalen. Eronder zit namelijk een leeuw die z'n prooi aan het verorberen is. De leeuwin ligt ernaast tot ze ook iets kan eten. Als het mannetje genoeg heeft gehad nestelt hij zich in de zon met z'n poten de lucht in. Heerlijk uitrusten en uitbuiken. De leeuwin begint nu aan haar maal en de gieren cirkelen boven deze prooi. Een geweldig schouwspel om te mogen bekijken. De dag loopt al weer op z'n einde en we keren terug naar de campsite. Een dag die zeker de moeite waard was.

Hamba