Rolandingridshaya.reismee.nl

Het begint al aardig te wennen

Vandaag iets over het vrijwilligershuis. Het is een vierkant gebouw op palen met vier grote kamers op elke hoek. Tussen de twee voorste en twee achterste kamers in is een toilet en douche voor gezamenlijk gebruik. Per kamer zijn er vier slaapplaatsen (2 stapelbedden). Boven zijn dan nog eens 4 kamers. Alles is heel basic, geen ramen, maar alleen horren. Je hoort de jungle 's nachts dus goed.

De douche heeft alleen koud water. De eerste dag is dat even wennen, maar daarna gaat het eigenlijk vanzelf. Het weer is hier zo warm en klam dat een koude douche wel lekker is.

Vandaag doe ik de howler monkeys alleen. Dat is wel lekker, want dan kan ik mijn camera meenemen en ongestoord foto's en filmpjes maken. Eerst de kooien schoonmaken en daarna krijgen ze pap en fruit/groenten. De pap vinden ze heerlijk en hun snoet zit dan ook helemaal onder. Daarna nog een schone bak met water en ze kunnen er weer tegenaan.

Na het ontbijt kunnen we weer kiezen uit een drietal klussen. Shaya gaat handdoeken van de baby aapjes uitwassen, Roland zorgt dat de paden achter de hokken en naar het gastenverblijf weer schoon en vrij van bladeren zijn (zodat we slangen kunnen zien als ze er zouden zijn), zelf ben ik gaan vissen om vers voedsel voor de otter te vangen. Met z'n 3-en, gewapend met 2 zelfgemaakte netten en 3 flesjes met een lijntje en haak eraan gingen we op pad. De oude tortilla's gaan mee als voer en als dat niet werkt moeten we aan de oever maar wormen gaan zoeken. Het aas gaat er goed in bij de vissen, maar ze zijn erg slim en eten netjes om het haakje heen. Wormen zoeken gaat ook niet echt goed, oftewel we vinden er geen 1. We hebben anderhalf uur lekker in de zon aan het water gezeten, maar helaas niets gevangen (gelukkig gebeurt dat wel vaker en zijn we niet de enigen). Wel jammer voor de otter, want die had 't wel lekker gevonden.

De otter zit in het achterste hok en heeft een eigen basin. Hij is erg slim en klimt makkelijk over de stenen muur heen. Oftewel ook vanmorgen ontsnapt. Toen ik zijn hok in kwam sprong hij tegen me op, in de hoop dat ik eten kwam brengen, maar helaas kwam ik hem alleen maar oppakken om terug in z'n hok te zetten. Qua gewicht is het niet zo moeilijk om hem op te pakken, maar glibberig is ie wel. Na drie pogingen is het uiteindelijk dan toch gelukt.

Het jonge hertje wordt uit haar kooi gehaald. Ze heeft de afgelopen dagen slecht gegeten en gedronken en is volledig uitgedroogd. Ze krijgt direct injecties. Morgen maar zien hoe het met haar gaat.

Hamba