Rolandingridshaya.reismee.nl

Zonsopgang in Tikal???

Vroeg op vandaag voor de sunset tour. Onze gids staat om 4 uur klaar en we vertrekken met zaklampen de jungle in. Het is aardedonker. Om ons heen horen we de dieren ontwaken. De brulapen doen hun best om hun buren in Mexico wakker te maken. We stoppen midden in de jungle, doen de zaklampen uit en genieten in het donker van al de verschillende geluiden. Een grijze vos rent snel langs ons met zijn prooi nog in zijn bek. De spinapen slingeren boven onze hoofden en de toekans beginnen eveneens te ontwaken. We spotten zelfs een eekhoorntje.

De zaklampen gaan weer aan en we vervolgen onze weg in het donker. Tussen de boomstronken is het goed opletten of er geen slangen liggen. Ons doel is om rond 5 uur bij tempel 4 te zijn, zodat we naar boven kunnen klimmen en de zonsopgang boven de jungle kunnen zien. Tempel 4 is namelijk de hoogste en grootste tempel ter wereld. We klimmen naar boven en gaan rustig zitten. We wachten rustig af tot de nevel wegtrekt. De geluiden van de dieren komen van alle hoeken. Het wordt langzaamaan lichter, maar de nevel trekt helaas niet weg. We besluiten om 6 uur verder rond te lopen en de rest van het complex te bekijken. De oppervlakte is enorm en onze gids leidt ons langs allerlei kleine junglepaden om ons dan telkens weer te verrassen met een schitterende tempel of zelfs een heel complex aan tempels. De route en de natuur om ons heen is schitterend, maar een gids heb je hier wel nodig om niet te verdwalen, zeker als je over al die kleine paadjes gaat.

De Mayatempels in Tikal werden pas in 1848 ontdekt en waren volledig verdwenen onder de jungleplanten. Om de tempels zoveel mogelijk in tact te laten is ervoor gekozen om grote delen ook bedekt te laten met de bomen en planten. Pas in 1955 werd Tikal opengesteld voor publiek en vanaf 1979 werd het een Unesco wereld erfgoed. De Maya´s hebben hier geleefd van 800 voor Christus tot 900 na Christus. De oppervlakte van de stad besloeg toen zo´n 65 vierkante km.

Momenteel is het de woonruimte voor vele vogels, apen, neusbeertjes, herten en een enkele jaguar. Die laatste hebben we echter niet gezien. We hebben echter nog wel een ¨baby¨ tarantula gezien, die toch ook al 10 cm groot is.

Om 8 uur brengt de gids iedereen terug naar het hotel. Zelf ga ik toch nog liever even terug naar tempel 4 om een blik over de jungle te kunnen werpen. De mist is opgetrokken en boven de hoge boomtoppen torenen 3 andere tempels uit. Het is niet zonnig, maar helder genoeg om ver over de jungle uit te kunnen kijken.

Tijd nu voor een ontbijtje en een warme douche en nog even uitrusten in de hangmat, terwijl de spetters weer naar beneden komen. Even later zijn het echter geen spetters meer, maar wordt er een stortvloed over ons uitgegoten. Gelukkig zitten we binnen, maar om 12 uur moeten we uitchecken. Gelukkig hebben we onze poncho´s nog. Ze komen nu heel goed van pas!

Na een uitgebreide lunch keren we terug naar Flores, gaan nog even langs een internetcafe om het blog bij te werken en de eerste foto´s te uploaden. Is wel even een gedoe, want overal krijg je eerst een melding dat je account mogelijk gehackt is, omdat er vanuit een ongebruikelijke computer getracht wordt om in te loggen. Alles is dus eerst geblokkeerd en pas na een aantal toetsvragen krijg je weer toegang. Uploaden van de foto´s vanaf de iphone werkt helaas niet, dus eerst via Wifi verzenden naar Gmail en dan opslaan op de lokale computer om van daaruit weer te kunnen uploaden. Erg arbeidsintensief allemaal, zeker als je weet dat Wifi hier heel traag is. Bij Arcas is echter geen Wifi, dus we kunnen alleen op maandag en donderdag (Flores dag) en tijdens onze uitstapjes in het weekend iets doen.

Klokslag 5 uur in de middag ligt onze boot weer klaar en we hebben geluk, want het is net gestopt met regenen. Droog dus naar de overkant om daar weer aan te kunnen sluiten bij de groep. De brulaapjes verwelkomen ons al :-). We´re back home!

F.Michiels

Lees nu voor het eerst de volledige verzameling. In TdB had ik al wel gezien dat de verhalen er waren, maar kon geen misbruik maken van de wifi van de buurman door ze ook allemaal te lezen. Nu even enkele dagen in NL. Biggy slaapt, eet en wandelt en vindt alles best.
Guatemala lijkt me een geweldige ervaring. Zo leer je het land ook van binnenuit kennen en de cultuur en natuur naar waarde schatten. Dit wordt een reis die je nog lang zal bijblijven. Goede raad ± neem voldoende muggenrepellent mee naar Rio Dulce, want ze eten je echt op daar. Geniet en laat ons meegenieten.

Hamba