Rolandingridshaya.reismee.nl

Dreiging van Isis bij de Orang Oetangs

Berastagi - Bukit Lawang

We vertrekken vandaag richting het Leuser National Parc waar we op zoek zullen gaan naar Orang Oetangs. Hier is een opvang van deze dieren, die na gevangenschap weer geleerd worden om in de vrije natuur te overleven. De Orang Oetangs die hier leven zijn al weer vrijgelaten, maar keren in moeilijke tijden soms terug naar een voederplaats. Onderweg stoppen we nog bij een stalletje waar ze vleermuizen (Kalong) verkopen. Volgens de Indonesische gewoontes is het eten van vleermuis goed tegen astma.

Via Medan, waar het ontzettend druk is als gevolg van het uitgaan van de scholen, rijden we de jungle in. De weg wordt steeds slechter en aan weerszijden staan metershoge rietpalmen. Onze lodge is degene die het verst de jungle in ligt (Ecolodge). In de bus vertelt onze gids dat er 5 bommen zijn gevonden in Bukit Lawang. Deze zijn inmiddels onschadelijk gemaakt, maar de mensen zijn wel bang dat Isis aanhangers hier achter zitten. In het plaatsje zelf merk je echter niets meer van deze ophef.

Inmiddels zitten we buiten op ons balkon lekker relaxed naar de aapjes te kijken, die over de kabels van de hangbrug balanceren of achter elkaar aan slingeren in de lianen. Alle deuren en ramen moeten hier goed gesloten blijven, anders ben je zo je voorraad koekjes of fruit kwijt. Urenlang kan je naar deze aapjes blijven kijken zonder dat het begint te vervelen. Ik moet echt opletten dat ik niet teveel foto's maak :-).

F.Michiels

Maak maar zoveel foto´s als je kan. Kunnen wij mee genieten. En, nog orang oetangs gezien?

Hamba