Rolandingridshaya.reismee.nl

Het klassieke boemeltreintje van Ella naar Nuwara Eliya

Vandaag waarschijnlijk 1 van onze hoogtepunten van de reis. We nemen vandaag de trein van 09.20 uur van Ella naar Nanu Oya, vlak bij Nuwara Eliya. We hebben gereserveerde plaatsen in de eerste klasse, maar komen er al snel achter dat dat niet de beste keuze is. De airco staat hier aan en daardoor kunnen er geen ramen open. Geen goed plan dus als je foto's wilt nemen. Ik heb daarom al snel een plek veroverd bij een open deur, waardoor dit voor mij 1e klas reizen is. Lekker veel naar buiten hangen en de mooiste plaatjes schieten. De trein gaat niet veel harder dan 15 tot 20 km per uur, waardoor we alles onderweg goed kunnen zien. Het landschap is heel afwisselend met stukken bos, open valleien, spoorwegovergangen, dorpjes, theeplantages, spelende kinderen op school, maar ook krakende houten bruggen waar we overheen rijden en stukken afgebrand bos. Vele mensen lopen hier gewoon over het spoor. In de meer verlaten gebieden liggen extra railsstukken klaar, mocht er iets vervangen moeten worden.

Langzaamaan klimmen we steeds hoger. Het spoorlijntje is enkelbaans. Op dit moment reizen we in de richting van Colombo en in de avonduren keert de trein weer terug. We passeren verschillende kleine stationnetjes en onderweg stapt een verkoper met versgebrande pinda's in. Ze zijn nog helemaal warm, heerlijk! De temperatuur zakt aanzienlijk, aangezien we naar een hoogte van 1900 m gaan. Ondanks de kou blijft de deur open om al het moois gade te kunnen slaan en in de bochten kan je zien dat ik niet de enige ben. Vele benen bungelen buiten de trein en fotocamera's hangen regelmatig "buitenboord". Een treinreis die ik iedereen zou aanraden.

Rond 12.15 uur arriveren we bij onze bestemming en onze chauffeur staat al weer klaar. We rijden nog ca. 15 minuten naar ons hotel, waar we lekker in de tuin kunnen lunchen. Weliswaar met een vest aan, maar lekker in het zonnetje. Ondanks het feit dat we de enige gasten zijn duurt het meer dan anderhalf uur voordat het eten geserveerd wordt. Onze drankjes komen in 3 shifts. Shaya krijgt haar drankje na ongeveer een uur. Roland kreeg zijn biertje bij het eten en ik nadat we klaar waren met eten. De zon maakte echter veel goed.

In de namiddag hebben we het dorpje bezocht. Dit is duidelijk een wat rijker deel van Sri Lanka waar de Rotary Club een groot park heeft aangelegd aan het meer, er een grote paardenrenbaan ligt en een green om te golfen. Het stadje kenmerkt zich door een aantal karakteristieke koloniale panden, zoals het roze postkantoor. Verder heel veel kleine winkeltjes en vele shops om windstoppers en mooie winterjassen te kopen. In deze plaats staat ook een fabriek waar kleding van The North Face wordt gemaakt. Een windstopper koop je al voor zo'n 12 euro. We houden ons echter in en hebben alleen een stuk gifgroene pandancake gekocht. Altijd lekker voor onderweg.

Hamba